Befriande reklam!

Bläddrade igenom gratistidningen Våra Barn i brist på annan läsning. Vem som ger ut den och om det som står i den i övrigt är av värde vet jag inte. Men jag blev riktig varm i hjärtat av fyra sidor förklädd reklam - som  handlade om maskerad. Mot vackert midnattsblå bakgrund  fanns pirater, brandman, älvor  och drottningar i åldrar mellan två-tre och sex-sju.

Älvorna hette Johan och Albert, brandmannen Hanna och piraten Tuva. Lika ovant som befriande var det att få se små pojkar i  tyllkjol, diadem och rosa vingar. Inte lika ovanligt att se småflickor i det motsatta, men roligt det med.

En av de mest inrotade fördomarna (tror jag) är att  småkillar inte får ha perioder med rosa toner och tyll. Det är bara fickorna förunnat. Att klä ut sig gillar väl de flesta ungar, ju "utklädigare" desto bättre. Varför ska detta nöje begränsas för  häflten av dem. Vad i hela fridens namn då för - vad är det som kan hända då.
Och om det är nåt farligt - varför får flickorna fortsätta göra det...

För ett tag sedan lyssnade jag på två män som stod iframför mig i en kö. De snackade barncyklar och det var dags för den enes yngsta barn att få sin första tvåhjuling.  Den andra hade en cykel över, hans barn hade vuxit ifrån den.
 
Och även om jag läst det och hört det i andra hand,  höll jag på att trilla omkull när erbjudandet besvarades med: Aldrig i livet att min son ska ha en rosa cykel".  Jag var bara tvungen att fråga varför inte det. Svaret var mer ett mummel än ord om att det inte är en färg för pojkar. Ingen vild gissning att den sonen  klär ut sig till brandman, spindelmannen eller polis.

Slutligen, i ärlighetens namn; Albert och Johan var pirater på en annan bild, liksom Hanna var drottning och Tuva en liten älva hon med. Rara bilder det med.


Kommentarer:
Postat av: RS

Det är väl framför allt färgen rosa som är farlig, väl?
Om en liten tjej kläs i svarta jeans och skinnjacka kanske bara ses som tufft. Och en kille i rött går också bra. Men rosa är farligt, farligt.

Postat av: ab

Ja usch, pojkar som klär sig i guld och rosa blir omedelbart bögar! Hjälp!

2005-12-27 @ 22:20:21
URL: http://www.annikabryn.blogs.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits