Billy Joel

Billy Joel. Honom lyssnade jag mycket på under gymnasietiden och hans ultimata samling står i cd-hyllan,  inte lyssnad på särdeles ofta . Så många skivor, så lite tid., så synd! Återhörandets glädje blir dock så mycket större när man väl kommer till skott.

Inte onödigt muntert - den vanligste genren i min skivsamling. Visst hittas glada låtar  också,, men de som drar åt  mollhållet är i överlägsen dominans. Tror att musiksmak mest beror  på prägling i koltålden och  genom mitt barnahuvud strömmade melankoliska dragspelstoner.

I inte onödigt muntert - kategorin  ingår  många av Billy Js låtar; Honesty, The Downeaster Alexa, New York state of mind, Just the way you are...texterna står inte långt efter. Fast den häftigaste av hans låten är , tor jag, We didn´t start the fire.  Texten skulle kunna vara stödord för ett översiktligt föredrag i  nutidshistoria med starti Mc Carthys 1950 -tal och målgång i  crackets 1989.Genialt i sin enkelhet! Som den mesta genialiteten vanligen är.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits