Lämna blod

"Behöver och behöver, men det är mitt blod" kanske Tyko Jonsson skulle ha sagt. Karl-Bertils pappa som anser att alla som ger bort något frivilligt är kommunister. För att ytterligare med ett dåligt minne citera julaftonens tecknade höjdpunkt, så infinner sig en känsla av inre tillfredsställelse när man tappat ur sin halvliter blod. Och ännu bättre blir det  när man skänkt bort det värde av 30 kronor som får, till Barncancerfonden. Tyvärr  får jag inte uppleva det själv längre, kan bara tipsa andra om hur bra det känns.

I samband med varje storhelg går blodgivarcentralerna ut och raggar blod och blodgivare. Av erfarenhet vet de att det går åt mer under sådana. Det behövs inte mer än ett par stora bilolyckor för att lagren ska sina. Och det krävs inte ens en halvtimme fem gånger om året för att vara med och hålla depåerna uppe. Om det inte räcker med att det känns bra, kanske tanken att man själv kan ligga där och behöva påfyllning kan var motivator nog...


Kommentarer:
Postat av: A Girl Named Dick

vet du, jag forsokte bli blodgivare en gang men jag foll pa alla punkter och fick inte ens ett trostpris. jag var da boende i Sverige och hade inte var it tillsammans med Jonah sa lange och eftersom han ar utomeuropeisk sa kunde de inte ta emot mitt blod forran vi hade varit sexuellt aktiva i mer an sex manader (som om HIV skulle vara farligare om det kom i utomeuropeisk forpackning). Dessutom vagde jag for lite och at medicin regelbundet sa det var kort pa alla punkter. Men heder at dig for att du paminner oss om det som ar viktigt!

Postat av: Heli

Europa-hiv är säkert mycket snällare!

2006-01-05 @ 11:54:42
URL: http://www.helis.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits