Lena Nyman, Eva Dahlgren och Micke Persbrandt

Alla tre har de gjort det. Lena på åttiotalet, Eva på nittiotalet och Micke just nu.  Skrivit debattartiiklar mot hetsjakten i media.  En liten skillnad finns, Lenas handlade om de sk damtidningarnas agerande, de andra två om dagspressens.  Om jag inte minns fel bojkottade  musiker, skådisar och författare (den tidens kändisar i tiden före dokusåpor) f rämst Svensk Damtidning under en hyfsat lång period.  

Att E och M kritiserar kvällspressens journalistik visar på den utveckling som skett under de senaste årtioendena. Dagens kvällstidningar innehåller en daglig dos "Hänt i veckan". Nyheter om nya löneavtal för miljoner svenskar , elller WTO-möten blir fotnoter under braskande rubriker om Robinsson-Robbans nya kalsonger. Kravaller kan dock sno till sig någon extra centimeter.

Det  säljer både annonser och lösnummer -  annars skulle det inte se ut så. Men det är ingen naturlag, tror att det skulle kunna se annorlunda ut. Jag tror att gemene man både orkar och vill läsa något mer fördjupande än Paris Hiltons senaste party eller vem som ligger med vem. En sak som pekar på det är en undersökning bland unga som visar att sex i annonser inte säljer - det borde gå för media med. Dock sätter jag inte en enda krona på att en sådan utveckling kommer att ske - ingen vågar vara först.  Med tanke på den likriktning som är, känns brösttonerna om press- och yttrandefrihet  ibland en aning löjeväckande.

Jag är inte på något sätt en ängel i detta sammanhang heller. Visst lockas jag av en del snaskiga krigsrubriker  och visst vill jag veta vem personen med det maskerade huvudet är. Varje gång nån av de som drabbas av vårt  smygtitteri berättat om hur de mår av det, har jag slutat att läsa, men så är man tillbaka där igen. Men den här gången ska jag göra en pakt med mig själv - efter att ha läst
Mickes debattartikel ska jag inte lägga en endast krona på kvällstidningsjournalistik och inte heller gå in på snasksidorna på nätet. Vet att en läsare mindre kvittar, men många gör det. Och nånstans måste man ju börja!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits