Mitt 2005

Hur summerar man ett år i sitt liv när man har en dålig tidsuppfattning? Vet inte men ska nu göra ett försök att göra nån slags lista över mitt 2005.

1. Året började med ofrivilligt dubbelt nyårsfirande på havet mellan Helsingfors och Stockholm. Storm gjorde att vi blev sena från Tallinn och missade båten dagen innan .Det är den händelse som jag minns bäst - på grund av det skrinlades de egentliga planerna för nyårsfirande. Fast det var kul att få dricka skumpa vid två tolvslag - har bara serverat så.

2. Nytt kök - på trettondagen satt vi ett gäng kvinnor med varsin skruvdragare och monterade skåpstommar i ett urblåst kök. Sedan brassade vi chili på kokplattan som stod på spisen - allt annat överlät jag åt hantverkare att göra. Snyggt blev det och ännu snyggare blir det när alla golvlister är på plats.

3. Mp3-spelare och ladda låtar. Har nästan bara "inte muntert i överkant-musik" och det ökar inte direkt steglängden. Nätet blev en fantastisk källa för upplåtar att lyssna på i den lilla spelaren under joggningssturer och  turboprommisar.

4. Började jogga utan att sluta lika snabbt, efter en deal om att springa midnattsloppet. Har gått från nivån tråkigt till skönt och sprang varenda meter av de tio km som loppet var. Sedan blev det lite Bellmansstafett av bara farten. Och har redan anmält mig till loppet på Söders höjder igen  - nu har jag ju en tid att slå.

5. Nya arbetsuppgifter efter fem år med de gamla. Så länge har jag aldrig haft ett och samma jobb förut så att byta var inget ovant. Är kvar på samma arbetsplats men i en ny miljö och med nästintill diametralt motsatt roll. Bra för huvudet att få tänka nytt.

6. När jag hörde att majoriteten av alla bloggare är män i 30-45-årsåldern med borgerliga åsikter fanns inget annat val än att göra något åt den statistiken. Att det är kul att skriva gör inte bloggandet sämre. 

7.  Korsordet tog slut under en tågresa till Skåne, boken lockade inte och hade bara sudoku kvar att välja på. Är ingen hejare med siffror och får hjärnstopp bara av orden Tänk logiskt, så jag närde inte förhoppningar om att klara av det. Idag har jag en egen avvänjning - hinner inte läsa på pendeln annars.

8. Vann säsongsgolfen över kompisen med god middag på charmig krog här i stan som pris. Under västerbottenpajen pratade vi par och birdies, till parma/parmesanfyllda filén bjöds minnen av dråpliga rundor och lustiga slag och när Irish Coffen kom in hade vi lämnat golfbanorna bakom oss.

9. Eva Dahlgrens nya skiva var efterlängtat, många år sedan sist. Konserten i december gick inte av för hackor den heller. Tur att man inte sliter ut cd-skivor lika lätt som vinyl.

10. Allt annat: bra böcker, trevliga middagar med goda vänner, jobbprommisar med diskussioner och lösningar på mindre världsproblem, gökottan och sillmiddagen, veckan i Amsterdam, sommarlägret med Attac, min första bokmässa, ny skruttbil, glass vid Lotsudden en solig sommarkväll.




Kommentarer:
Postat av: Rollx

Oj ! nästan ett år gammalt inlägg. Dags att uppdatera sig Heli.

2006-11-11 @ 06:52:54

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits