Mitt musikår 2005

Tre nya saker och lite till:

1.  MP3 -spelare. Eller nytt och nytt - en freestyle i mindre kläder.

2. Har laddat låtar för första gången -  i början  samma känsla som när jag skickade mitt första mejl för en tio år sedan. Nu gör jag det av princip...

3. Har lärt mig att köpa  cd-singlar,  det kändes inget särskilt .Har ett gäng i vinyl, även om jag alltid köpt fler LPn, även om jag bara hört en låt innan och fortfarande inte hört så många fler.

Nytt att lyssna på har jag hittat både här och där. P3 förgyller på jobbet. N gra toner eller rader fångar mitt öra. Är stamkund på deras hemsida för att kolla låtlistor - alltså de som talar om vilken låt som spelades vilken tid. Heder åt dem!  Lappen där klockslagen plitas ned behöver bytas ofta. Andra källor är vänner som tipsar, ZTV tidiga morgnar och SvDs recensioner på onsdagmorgnar (torsdagar...). Oavsett vilket, de utrivna tidningsbitarna i jackfickan har lett till en och annan nedladdning och efterföljande skivköp.

Eva Dahlgren behöver inga yttre referenser. Hon toppar, henne såg jag  live igen ..Lars Winnerbäcks Elegi är fortfarande beroendeframkallande, Sara Isakssons To open up your heart likaså. Två finska band jag hittade på nätet är snurrar ofta, Zen Cafe och Yö,  föder en längtan tillbaka till nåt som inte finns...men jädrar vad språket är bra! Moneybrothers Bum fxxked for sure är en höjdare. Coldplay och de nya bekantingarna Saybia och Poets of the fall kan gå mig vräkt. ...och så Laleh, hur kunde jag glömma denna lysande stjärna på musikhimlen?

Så skulle jag kunna fortsätta att rabbla, de flesta låtar är bra för sitt tillfälle - så jag gör en lista över låtar jag gillar att jogga till:
Apocalypse - Bittersweet
Winnerbäck o Hovet - Stort liv
Robyn - Bum like you
3 doors down -Let me go
Rammstein - Amerika (vet att det är 2004, men jag sprang inte då )
All about us - Tatu
Behind these hazel eyes - Kelly Clarkson
Alla vill till himlen - Timbuktu
Somna lycklig - Stefan Sundström (kanske en sen 2004)
Black horse and the cherry tree - KT Tunstall
Somebody told me - The Killers
Make it happen  - Tough alliance
From Paris to Berlin  - Infernal
Holiday - Green Day
I don´t wanna be - Gawin de Graw
Going blind . Lilyjets
..och så Rufus Wainwrights tolkning av Hallelujah att andas ut till...





Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits