Peter Le Marc

Peter LM har inte toppat några av mina listor förut.  Det gör han nu, efter en middag sent i november. Välkomstglaset ackompanjerades av en bekant sångröst. Letade i minnet och  kom jpå det, Lasse Tennander! Som det inte alls var, utan Peter LMs nya skiva med gamla låtar. Borta var alla syntar och raffiga 80-talsarr och istället hördes röst, röst, röst, gitarr , piano och  blås..

Någon dag senare hörde jag Peter berätta om varför han gjort covers på sig själv. En dag låg han gapande hos tandläkaren när en av hans låtar strömmade ut ur radion. Han tänkte att om jag dör nu är det så här min musik kommer att minnas...och blev alldeles stel. Redan där i tandläkarstolen kom han på hur det borde låta.

17 sånger heter skivan. Konvolutet är som en gammal LPs och texthäftet  är självklar läsning.  Vemodet flödar även om alla har inte fastnat ännu, andra har redan byggt bo.
Älskad av första stund får mig att minnas pappa - orden hade kunnat vara hans.
Marias kyrka - det är bara att rota i sin egen låda...
Vägen (låter oss längta)  -  har varit där...vill inte dit igen
Vaggsång kl 4 - den som vaknar i vargtimman vet hur efterlängtad gryningens första strimma är:

"Ge mej nåden att få gråta
Som ett barn
Att få falla stumt och mjukt
Och jag ska aldrig, aldrig mera, vara modlös
Jag har varit där förut

Jag har blivit bortbytt, köpt och såld
Baktalad, grundlurad, tagen med våld
Men jag har bränt alla pengar,
gjort mig av med allt
Nedför mina kinder rinner regnet kallt
Mitt hjärta slår så fort och fast
Ännu en natt som villfaren gast
Och fortfarande, fortfarande en främling

Det borde blivit morgon, blivit gryning
Det borde ha blivit ljusan dag
Men för ett ögonblick är allting lika stilla 
Som när vi låg i gräset, du och jag
Allt är bra nu."




















Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits