Rasister och antirasister

Jag blir både förbannad och glad av att läsa nyheter om reaktioner mot antidemokratiska rörelser. Glad för att unga människor reagerar,  arg över en del av metoderna de gör det på. Vandalisering och hot slår mot vanligt folks vardagsliv. Som nu i lördags när en pendeltågsstation stängdes av säkerhetsskäl. Jag hade blivit j-t sur om det drabbat mig.

Sedan flyttar aktionerna siktet från det som är hotet - de högerextrema antidemokratiska krafterna med unken människosyn. Och är man för demokrati, då blir det knepigt att använda odemokratiska metoder för att tysta någon annans åsikt, oavsettt hur vidrig den är. Jag tycker också att det finns bättre saker för polisen att göra än att på övertid vakta nynazister. Det tycker jag egentligen om att de hänger i klasar på fotbollsmatcher.  Låt dom boxa på varandra säger reptilhjärnan, dessbättre är det inte den som bestämmer. Vem är det som ska bestämma när demonstrationer ska förbjudas? Så likafullt köper jag att polisen vaktar även dem eller som Lars von Trier sa: Man får ta det onda med det goda...



Kommentarer:
Postat av: kwdd

Efter att ha stött på "antirasisterna" inne i Stockholm kan jag konstatera att jag inte hyser mer sympati med dem än med rasisterna. Med deras sak, ja, men det går inte att komma ifrån den gnagande misstanken att det bara var slumpen som gjorde att de inte blev rasister istället.

Det må vara att det är ungdomlig idioti som gör att de tror att de kan bekämpa nynazim genom att slå sönder skyltfönster på Norrmalmstorg och kasta fyrverkeripjäser på julshoppare, men det är knappast någon ursäkt.

2005-12-12 @ 14:42:09
Postat av: Heli

Eller så är det grupphysteri, men ingen ursäkt det heller.

2005-12-13 @ 09:19:39
Postat av: nerds

palla så liten text!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2006-01-03 @ 20:52:16
Postat av: DDkw

Ganska löjligt med folk (kwdd) som NU tjötar om hur odemokratiskt fönsterkrossning är, en fråga: VAR FAN VAR DU NÄR NAZISTERNA BEDREV FÖNSTERKROSSAR KAMPANJ GENTEMOT SYNDIKALISTERNA, DÅ DE ELDADE OCH SPRÄNGDE SYNDIKALIST LOKALER, DÅ DE MISSANDLADE OCH FÖR DEN DELEN MÖRDADE SYNDIKALISTER???

Då var du fan TYST.
Skäms...

2006-05-09 @ 00:22:13
Postat av: Heli

Med tanke på att du inte har en aning om vad jag gjorde eller inte gjorde, så hur kan du tala om för mig att jag ska skämmas???

2006-05-09 @ 09:22:51

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits