Inga penningtransporter

Det är mindre viktigt att transportera pengar än att riskera livet på de som utför det jobbet. Därför tycker jag att det är strongt av Transport att stoppa det jobbet, och bra att Arbetsmiljöverket stöder detsamma.  Beslutet visar hur sårbart vårt samhälle är idag . De bankomater som blir tomma förblir tomma, samtidigt som rånrisken ökar i affärer eftersom inga pengar hämtas och bankboxarna blir fyllda. Men det skulle inte behöva vara så. Det finns slutna system för stora delar av kontanthantering. Ett som används är lika enkelt som självklart: Pengarna från affärernas kassor går direkt till bankomater som finns i samma byggnader. Så att vi som har ryggmärgsvanan att betala cash kan ta ut stålar där innan vi går in och handlar. Det finns flera system än så för att minska penningtransporter i fordon. Låter smartare att göra det än köra runt dem i mer och mer bepansrade fordon.

För egen del ska jag bidra med det jag kan. Från och med nu ska jag lära om från att betala kontant till att betala med kort så ofta jag kan.  


Kommentarer:
Postat av: Chadie

Jag betalar nästan jämt med mitt kort som är knutet till mitt konto - pengarna dras direkt, så det är ingen kredit. Det är hur smidigt som helst, jag hatar nämligen att stå i kö framför en bankomat.

Postat av: Heli

Har kört blandat hitintills. Enda skälet är att det är lättare att ha koll på ekonomin genom att se när pengarna sinar i plånboken...får helt enkelt hitta ett sätt för kortekonomin också..men vägrar kassabok :)

2005-11-05 @ 14:11:08

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits