Zaremba och kvinnosyn

När jag läser Zarembas artikel om Byggnads annonskampanj formligen häpnar jag. Vad har den mannen för kvinnosyn egentligen?

Närjag såg Byggnads affisch med en man i samma pose som man bara sett kvinnor iklädda underkläder i var slutsatsen given. Inte minst med tanke på att texten sa: utnyttjad gästarbetare 39.39/tim(ord pris 137 kr). Att utländsks arbetskraft utnyttjas i Sverige. Det är ju just utnyttjandet och obejektfieringen som debatten om sexualiserade reklamensnacket handlar om.

Zarbemba ser något helt annat. Han ser det som att  Byggnads vill få fram att ulänningar bedriver hor  med sin arbetskraft.  Tolkningen kommer från att i de berömda förlagenannonserna ser en kvinna med slampiga åtbörder säljer underkläder - jag trodde det var H&M som gjorde det.  Han änvänder ord som arbetarfnask och billiga kvinnor.

För mig säger det mer om Zarembas kvinnosyn än om Byggnads. Det är utifrån sina egna värderingar som han tolkar ord som "slampig, fnask och billiga kvinnor", inte någon annans - även om han med skicklig skrivarkonst försöker tillskriva någon annan det.




Kommentarer:
Postat av: ab

Länk?

Postat av: Anders

Skulle kunna vara denna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=485596

2005-11-30 @ 14:28:30
URL: http://www.rabulist.se
Postat av: Heli

Nu finns länk! Heli

2005-11-30 @ 15:13:04
Postat av: ab

Nu har jag läst. Artikeln handlade om mycket, men jag håller helt med om att språkbruket visar en mossig kvinnosyn. Inte minst genom att prostsitution kallas "glädjesväng" där i slutet.

2005-11-30 @ 16:33:08
URL: http://www.annikabryn.blogs.se
Postat av: Anders

Skillnaden är väl också att Zaremba inte ser gästarbetare, i en bransch eller allmänt, som en grupp, det är bara everyman for himself. Och då blir "de horar med sin arbetsförmåga" givetvis en möjlig tolkning. Se f ö Bror Perjus svar på DN Kultur idag.

2005-12-01 @ 16:34:11

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits