Hushållsnära tjänster..igen

Hur många år är det sedan en moderatpolitiker lanserade termen avdrag för hushållsnära tjänster? Minns inte, men sedan dess har debatten om detta poppat upp ett par gånger om året. Ibland med argument om hur framgångsrikt systemet varit i våra grannländer. Uttalanden om att det givit uppemot 50 000-tals jobb var inte ovanliga för något år sedan.


Idag skriver
fyra fackordföranden i DN om att det är dags för sossarna att ompröva sin inställning mot sådana skatteavdrag. Visserligen har de inte till fullo samma argument som moderaterna, men även har pratas det om nya jobb och färre svarta, otrygga jobb. Och jag blir så trött!

Man har provat systemet i Danmark och i stort sett lagt ner det, gissa varför? Det har inte givit de effekter man ville ha och kostade alldeles för mycket. I  Finland visar utvärderingen att det under 2003 kostade ungefär 830 miljoner kronor: Det betyder att varje jobb som kommit till som en följd av avdraget kostat statskassan ca  237 000 kr. Av de knappa 3500 nya jobb som  skapats är merparten  byggjobb, renovering och underhåll av hus. Mindre än en tredjedel kom till inom städ, barnpassning och andra hushållsnära tjänster. Utredningen visar också att jobben inom servicesidan till stora delar är  tidsbegränsade och på deltid - dvs inget som det är lätt att försörja sig på.

De fyra fackliga hänvisar till en specialstudie av KI. Jag har inte läst den, men den tredje punkten om svartjobb skulle minska drastiskt tror jag inte särskilt mycket på.  Många av de som har svart städhjälp har inte det därför att de inte har råd utan för att helt enkelt inte tycker att jobbet är värt mer i än bästa fall en hundring i timmen. En ren värderingsfråga och inget annat. Eller som en person sa på teve: Det vore bra med en skattesänkning, då skulle man slippa ha dåligt samvete...men hallå...varför ska jag vara med och subventionera ditt samvete och din städning? Jag tycker att det är bättre att du anlitar ett  schysst  städföretag som har avtal för de anställda.



Kommentarer:
Postat av: swirr

Du kräver en del av dina läsare... Till exempel att du gör korrekta bedömningar av hur försöken i Danmark och Finland har utfallit. Samt att du har rätt i att de är relevanta jämförelseobjekt i sammanhanget.

Det svåraste att ta till sig är kanske att du kritiserar personer som baserar sin argumentation på ett underlag som du inte ens läst. Som jag ser det är det mycket värre att KI har presterat ett undermåligt beslutsunderlag (enligt dig... som inte läst det) med skattefinansierade medel.

Däremot undrar jag varför utbudet från tjänstesektorn endast skall vara förbehållet företag och hyfsat välbeställda privatpersoner. Varför skall inte vanlig svenssons kunna anlita en advokat, revisor, städare, personlig tränare osv? Varför har vi skattat ihjäl den marknaden?

2005-10-21 @ 14:40:46
Postat av: Heli

Dessvärre har jag inte hittat utvärderingen som gjordes i Finland på svenska på nätet och kan därmed inte länka dit. Annars hade jag gjort det.
Men jag är noga med fakta. Sedan är det som alltid den som läser som får göra sig en egen uppfattning om jag är att lita på.

2005-10-25 @ 13:12:22
Postat av: Heli

Nu minns jag namnet också på den personen som lanserade detta. Anne-Marie Pålsson som på den tiden inte var (iaf inte i riksdagen) aktiv moderatpolitiker, utan "bara" nationalekonom.

2005-10-26 @ 11:21:11
Postat av: Nisse

Denna länk kan vara av intresse

http://wideroos.svenskariksdagsgruppen.fi/extra/square/?id=103&language=2&instance=1

2006-01-09 @ 13:01:28
Postat av: Nisse

En kommentar från export rådet

Postat av: Nisse

Postar igen


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits