Kollektivavtal -nu även i nutidsorienteringen!

Har lite tudelade känslor inför nutidsorienteringen, alltså den test som högstadieelever får göra. Mina egna minnen är inte så roliga - vi hade ingen dagstidning och att se nyheter var inte vardagsmat det heller.Och vilken chans man har att klara frågorna är lätt att räkna ut, liksom hur kul det kändes att göra testet. Och tyvärr fanns det nog en och annan som kände likadant när testet delades ut igår imorse.

Men för egen del är det inte lika knepigt längre. Läser, läser, läser nyheter och fakta. Ser och hör nyheter sedan många år tillbaka. Och löser med nöje nättidningarnas nyhetskolltester. Alltid lär man sig nåt.
Givetvis gjorde jag även nutidsorienteringen på DNs sida. Blev jätteglad när jag såg frågan om vad det var man fajtades för i Vaxholm. Att den frågan finns med är ett bevis på att om arbetsmarknadens villkor har blivit intressant, inte minst bland journalister.  Numera kan man nästan varje vecka läsa  eller höra om företag med sämre villkor än kollektivavtalets och där facket försöker förhandla fram ett.. Sådana fanns även före Vaxholm och facket stretade på även då. Men det var sällan någon journalist skrev om dem. Det är bra att det har ändrats!


Hur testet gick? Två fel, visste inte vad nya påvens namn betyder eller vad giftalgerna innehåller. Nu vet jag, tror jag.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits