Vissa folkgrupper...

Läste en insändare i DN häromdagen, om rätten att bli svensk medborgare. Ove hette han som skrev.
Även om jag inte delar hans uppfattning om vilka krav som ska ställas för att få bli medborgare i detta land, så tycker jag att det är hans fulla rätt att uttrycka dem.
Det jag direkt ogillar är att han klumpar ihop alla från ett land till en grupp och tillskriver dem ett beteende.  Han skrev att  vissa invandrargrupper skickar sina barn tillbaka till föräldrarnas ursprungsländer. Detta exemplifierade han med ett typfall. Min enkla fråga är varför alla från det landet ska var ansvariga för vad andra individer gör? Samma resonemang har Mauricio Rojas. Invandrare är ansvariga för handlingar som andra människor som råkar komma från samma land utför. Helt sjukt!
Det är som om alla födda i Sverige just för att de är födda just här är personligt ansvariga för att polismorden i Malexander kunde genomföras.

Jag tycker att vi alla har ansvar för varandra. Ansvar att ingripa efter förmåga när något felaktigt sker framför våra ögon - t ex nåt så enkelt som att att be nån att ta ner skorna  från sätet/lägga en tidning under, istället för att kverulera om förtappad ungdom när de lämnat tunnelbanan. Ansvar att anmäla om vi vet att något brottsligt skett som vi känner till....eller ställa upp som vittnen. Inte titta bort och hoppas att det löser sig av sig självt.  För som Martin Luther King sa, det är inte bara de ondas handling, det är också de godas tystnad..


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits