AMS Millimeterrättvisa

Ams acceptererar inte Svenskt Näringslivs nominering av tre kvinnor till myndighetens styrelse för det leder till en skev könsfördelning och stämmer inte med de direktiv man har att följa, säger generaldirektör Bo Bylund. Det uttalandet såg jag i SvD idag efter att ha läst Annika Tigers blogg.

Visst är det bra att myndigheterna har direktiv att följa när styrelser tillsätts. Det har bidragit till att informellt kvoterade män har fått ge vika för lite mer formellt kvoterade kvinnor. Att de kvinnor som med detta har kommit in är  minst lika kompetenta som männen de ersatt tvivlar inte jag på.

Tyvärr hittar jag inte hur skev sammansättningen skulle bli. Handlar det om att männen blir färre än 25-30 procent, då kan jag förstå resonemanget. Men om det handlar om några procent hit eller dit runt femtiostrecket är det bara löjligt. Så in i detalj tror jag inte heller att det står i direktiven från regeringen/riksdagen.  Bo Bylunds och AMS agerande riskerar att motverka den jämställdhet som politikerna vill åstadkomma. Och det kan väl inte vara deras mening.. 


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits