Bloggstafett: Ska Sverige bojkotta fotbolls-VM?

Här kommer min etapp i blogstafetten

Ska Sverige bojkotta fotbolls-VM?

Det är så bisarrt att man bygger nya bordeller för fotbolls-VM att jag inte har ord för det. Men bojkott funkar inte för att minska sexhandeln. Möjligen kan den påverka på marginalen så länge fotbollsturneringen pågår, men när festen är över riktas intresset någon annanstans.

Dessutom krävs det att en stor majoritet ska bojkotta för att det ska ha någon som helst värde.  Det räcker det inte med att ett litet Sverige uteblir. Det riskerar bara att debatten istället handlar om agerandet, inte orsaken till det.  

Istället är det bättre att Sveriges företrädare höjer rösten inom FIFA och andra internationella idrottsorganisationer. Sedan ska givetvis landslaget på plats offentligt ta avstånd från prostitution och sexhandel (det kan det för den delen göra redan på hemmaplan  –  det pågår som känt dagligdags även här). Helt enkelt att de använder förebildskap till att stå för justa värderingar. Man skulle kunna ha annonser, affischer och filmsnuttar med Zlatan, Fredde  och Henke där de säger: Jag ska spela fotboll, inte utnyttja prostituerade. Det ska väl inte du heller?

De filmerna kan visas både innan VM och i alla de bussar med svenska fan som åker ner för att kolla på matcherna.  På plats i Tyskland kan laget dra några repor på stan med  tröjorna som S-kvinnor tagit fram: Football – Yes, Prostitution – No. Att de ska spela i dem är nog att önska för mycket, men till någon av presskonferenserna kunde de väl svida om.

Det går säkert att göra mycket mer från idag och under VM för att bilda opinion för de utsatta och utnyttjade kvinnorna som fyller extrabordellerna. En opinion som bör drivas av sportvärlden, av den politiska och av alla oss andra som tycker att sexhandel är förkastligt. Vi kan prata med de vi känner som ska vara på plats eller mejla ministrar i Tyskland och politiker i EU där vi tar avstånd.

Med andra ord. Det jag förespråkar är motsatsen till bojkott. Jag tror att dialog, öppenhet och opinionsbildning långsiktigt är bättre än tystnad. Sexhandeln varken börjar eller slutar med VM. Enligt RFSU är de flesta svenska sexköparna på affärsresa eller mässbesök. Så varför inte spela in ett par filmer med Wallenberg, Von Holstein och Bäckström som också tar tydlig ställning.

Nu går pinnen över till Handlar om mig med ämnet Var det bättre förr?

Kommentarer:
Postat av: det handlar om mig

Bra skrivet !

2006-04-08 @ 17:54:54
Postat av: Heli

Tack

Postat av: RS

Jag håller med dig, något måste ju göras, men samtidigt kommer en bojkott av ett litet land som Sverige inte att påverka situationen. Dessutom pågår ju prostitutionen och kränkningen av dessa kvinnor hela tiden, oavsett VM, även om det blir ännu värre då.

2006-04-09 @ 10:41:10
URL: http://kulturbloggen.com/
Postat av: MICKE LÖFSTRÖM

DET HÄR VAR DET SÄMSTA JAG LÄST!!!

2006-05-08 @ 09:01:49
Postat av: Heli

Ja, någon måste ju skriva det sämsta också.

2006-05-09 @ 09:17:18
Postat av: Torsken

Varför är sexhandel dåligt?

2006-06-28 @ 22:02:25

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits