Slavkontrakt för snöskottare

Jag har svurit ve och fast över årets vinter. Förbannat snön och kylan ohch längtat efter värme. Just nu känns det oerhört futtigt. MIn vardag har möjligen blir lite bökigare, men inte ens i närheten av vad den har varit för de som skottat snö och is från hustaken.

Knappt några säkerhetsinstruktioner, svartlön och stress. Det har rapporterats på nyheterna under dagen. Flyktingar och papperslösa invandrare som inte har något att sätta emot har tjänat bråkdelen av svenska löner med risk för sitt eget liv. Några av skadats och sedan inte haft de försäkringar som de allra flesta av oss andra i arbetslivet omfattas av. 

Det finns inte ord för min upprördhet och snösvängen är inte den enda branschen där sådant här sker. De personer som rått utnyttjar andra maktlöshet förtjänar ingen respekt och borde sättas dit. Att hitta dem blir inte lätt, få vågar ställa upp och vittna. Och om de gör det riskerar de att bli utvisade - ett hemskt moment 22-läge.

Det man däremot snabbt kan göra är att införa ett huvudansvar för den som anlitar entreprenörer. Visar det sig att man anlitar svartjobbare är det den anlitade som åker dit. Vet att det inte löser alla problem men är ett steg åt rätt riktning. Sedan måste facken jobba hårdare för att hitta lösningar så att även de som är mest utsatta kan kräva rättigheter, om inte annat så i efterhand.


Kommentarer:
Postat av: Maria

Jag har gett dig ett ämne i bloggstafetten nu; "Ska Sverige bojkotta fortbolls-VM", du kan läsa i min blogg också :)


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits