Ännu mer förbannad

Om det som media rapporterar stämmer blir jag förbannad, igen. Hur kan  våldtäkt och sexuella övergrepp ske framför ögonen på folk i en tunnelbana utan att en enda av dem som sitter i vagnen gör något annat än tittar bort? Jag fattar det kanske till och med ännu mindre än att övergreppet sker.

Nu tänker jag inte predika om något "bättre förr", för det var det inte. Har erfarenheter av hur folk blundade då också, liksom av motsatsen både då och nu. Så det är inte att vi människor är av annat skrot och korn idag.  Möjligen är vi mer rädda idag än för 10-15 år sedan vilket inte är konstigt. Vi matas ju dagligdags med vålds-, brotts- och skrämselnyheter . Att rädslan inte är rationell spelar ingen roll när det sitter som en klump i magen. 

Oavsett det har jag svårt att förstå hur man kan sitta passiv när ett våldsbrott sker framför ögonen på en.  Undrar hur deras nattsömn ser ut? Funderar de aldrig på att det kan drabba dem själva, deras barn eller andra som står de nära. Eller är det sådana som sitter i fikarummen och moraliserar över andra som inte ingriper och att det var bättre förr?

Man behöver nödvändigtvis inte ingripa ensam. I det här fallet  hade det kunnat räcka  med att en enda person hade sagt åt några andra i vagnen att de måste göra något.  Det säger min erfarenhet - få vågar vara den första som gör nåt,men väldigt många gör det om man frågar eller om de ser att  fler som ställer upp. Civilkuraget vinner ofta över rädslan. Sedan att alla aldrig kommer att göra nåt. För de som inte ens lånar ut sin mobil för att man ska kunna larma  handlar det inte om rädsla, utan feghet. Eller ännu värre  - uppfattningen om att det  är någon annans ansvar att reagera. 

Kommentarer:
Postat av: Tjelvar

Jag håller helt med dig. Jag tycker dessutom att det, som i en del andra länder, bör vara straffbart att inte ingripa om man har rimlig möjlighet att göra det.

2006-02-14 @ 10:44:31
Postat av: Heli

det där med straffbart håller jag inte med om...dels för att jag inte tror att det skapar förändring, dels för att det är ganska omöjligt att bedöma rimlighet.
Tror däremot att vi ska prata mer om vad jag och vi kan göra, och oja oss mindre över vad andra inte gör..


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits