Beräknad ärekränkning

"Vi har budgeterat för stämningar", säger chefredaktören Bingo Romér, om publiceringen av fejkade bilder av kända kvinnor i hans tidning. Han hade lika gärna sagt: Vi vet att vi kränker människor men det bryr vi oss inte om.  Ska man skratta eller gråta? Skälet till frågan är att Svenska Hustler gjorde något liknande 1992 och blev stämda och slutligen i HD dömda för grovt förtal.

Varken Bingo, hans blaska eller andra i samma härad har toppat mina listor över smarta personer eller schysst läsning. Men nu har han inte bara nått utan passerat lågvattenmärket med massor av mil. Hur i hela h-e är man funtad om med medvetet publicerar något man själv antar sårar och kränker?

Svenska Hustler fick betala 100 000 kr i skadestånd till var och en av de som utsattes för  det grova förtal samt 150 000 i allmänt skadestånd. Vad det är i dagens penningvärde vet jag inte. Men jag tycker att BR borde stämmas inte bara för förtal utan även för stämpling av brott - och betala minst lika mycket i böter för det senare. Ja, jag vet att det inte håller juridiskt...men så ser väl straffskalan ut i andra brott - det kostar mer pengar eller tid om man gör något med berått mod än i aningslöshet.




Kommentarer:
Postat av: A Girl Named Dick

man funderar ju verkligen pa vad syftet med det har ar. vad vill han uppna, mer an att sara folk? sabla... mongo (forlat, men ordforradet erbjod inget battre ord)!

Postat av: Heli

Jag tror
- att det finns ett gäng a ´la BR som leker "jag tror inte att du törs"
- att det finns ett gäng där det bara handlar om att vinna
- att det finns ett gäng som tar i som f-n för att de vill provocera (som Henrik Schyffert) men det blir bara plumpt/kränkande
- att BR är dum i huvudet
och att det handlar om pengar...glömde jag det..

2006-02-09 @ 20:59:45

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits