Ett kärnreaktor bara för stand-by-läge

Om alla drar ur sladden till mobilladdaren, stänger av teven, videon, cd-spelaren, dvdn och allt annat som drar ström istället för att låt de stå på stand-by, minskar vi energiförbrukningen i Sverige med en kärnreaktor. En helt ofattbar stor besparing som inte sänker levnadsstandarden för eller kräver några stora åtaganden av någon.

Det är ett kanonsätt att minska slöseriet med energi, för det är verkligen i-världsslöseri att inte idas dra ur sladden till laddaren (skyldig) eller gå fram till teven istället för att bara klicka på fjärren. Räcker inte slöseri som argument, då finns ett till:  Elektriska prylar som på standby är brandfarliga. Såg för något år sedan en film om hur snabbt en teve brinner upp, och efter det stänger jag alltid av min. Inte i något ädelt syfte alltså, men energisparandet kom ju på köpet. När jag drog ur mobil laddarsladden idag så hade jag Ringhals närmast på näthinnan. Den minskade brandrisken kan jag nog också leva med

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits