Har det dödliga våldet ökat?

Det är lätt att tro att vi  under 2000-talet tar livet av varandra som aldrig förr.  Och visst avlider människor till följd av dödligt våld - det är så Brå rubricerar det. Men har det ökat radikalt de senaste åren? Nej, det har det inte.

Antal personer som utsatts för dödligt våld har varit i stort sett konstant sedan mitten på sjuttiotalet. Då dog 98 personer på grund av att det blev utsatta för våld, 1995 dog  90  och 2004 dog 102 av samma skäl.   De siffrorna hittas i boken
Släpp fångarna loss - ett reportage om brott, straff och trygghet av Mattias Hagberg.  

Hade någon frågat mig innan jag började läsa boken hade i allafall inte jag trott det, tvärtom. Det känns som om man dagligdags matas med människor som inget ont anande huxflux blir dödade. Så är det inte heller, runt 70 procent kände sina banemän och majoriteten lever under socialt marginaliserade förhållanden. Tidigare hade jag även stämt in i kören som inte trott på att Bostadsinbrotten har minskat, liksom bilstölderna.  Bett personen att dra den om Bellman också.

I sin bok undersöker MH hur det ser ut med brottsligheten i Sverige och hans bild är inte densamma som medias och politikernas.  Han resonerar också kring vad det är som får oss att tro att alla brott bara är i ett ständigt ökande och att fler poliser och hårdare straff är det som behövs. Intressant läsning för alla som är intresserade av att debattera brott och straff, tycker jag.



Kommentarer:
Postat av: A Girl Named Dick

tusen tack for tipset, jag hade ingen aning om det har! tack tack tack!


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits