Hasse och Fia = sant på söndag

Hasse och Tage kom in ganska sent i mitt liv, det är ingenting som finns med hemifrån. Och med tanke på att Mosebacke monarki började innan jag var född så är det inte underligt om jag var alldeles för ung för att uppskatta den åren innan programmet slutades sända 1970. Då var det kurragömma och basket som gällde. 

 Men när jag väl genom vänner i vuxenlivet upptäckte detta radarpar med flera har de fått desto mer plats. Som närmare en halvmeter i bokhyllan och många timmar med näsan pekandes ner på boksidorna i bådas samlingar. Minns särskilt en bussresa hem från Sälen där ett band med LIndemän snurrade i spelaren. Det var de som alla slutade med att han knäppte ihop västen med gylfen. Vi hade mer ont i magen än i benen efter fyra dagar i skidbackarna. I julhelgen lånade jag ett knippe band som får förgylla pendeltågsåkandet ett tag.

Har ett par kompisar som antagligen ordagrant kan dra scener ur både Mosebacke Monarki, Knäpp upp och många andra i samma härad. De gläder våra årliga sillmiddagar, liksom Svea Hunds limerickar, som fått oss att skriva egna. En del riktigt bra faktiskt, men inte i klass med Hasses absoluta höjdare:  

Det berättas idag ifrån Omsk hur en
urmakare där blev omskuren,
för när fjädern for opp
for den rakt på hans snopp.
- Så hemska och lömska är omsk-uren.


Den här gången har jag åldern inne för att vara med från början och det tänker jag också vara.  I Godmorgon världen (P1 kl 9) i morgon är det  Hasse A och Fia Fång istället för Public Service. Det är 36 år sedan som Hasse senast gjorde satir i radio. Så det är alltså inte en dag för sent. Han säger att han och Fia har samma syn på humor. Det bådar gott. 

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits