Rösta eller inte rösta?

Igår inleddes utlandsröstningen i den första valomgången i finska presidentvalet. Om ingen av kandidaterna får minst 50 procent att rösterna blir det en andra vända om några veckor. Ingen har fått det hitintills efter att valsystemet ändrades efter Kekkonen-eran.

Mina röstkort ligger på sekretären och jag vet inte om de kommer till användning i detta val. Har röstat varje presidentval innan, men nu är jag tveksam. Det är så många är sedan jag bodde där och flytta tillbaka är inte ett troligt scenario. Med det i bakhuvudet funderar jag på varför jag då ska vara med och påverka politiken där. Har medvetet avstått från att rösta i riksdagsvalen over there just av det skälet . Jag berörs inte av de beslut som fattas inom politiken och då ska jag inte heller lägga mig i valets utgång.
Visserligen har den finska presidentens makt avlövats till att egentligen bara inrymma utrikespolitik, så påverkan blir det bara i marginalen. Och lite häftigt är det att få rösta fram statsöverhuvudet...

Egentligen är det ett helt sjukt system att jag på grund av mitt medborgarskap får rösta även om jag aldrig hade satt en fot i Finland. Så ser även de svenska vallagarna ut och eftersom jag inte är svensk får jag inte rösta till riksdagen, trots att jag bott här hur länge som helst. Mer logiskt vore att ha samma regler i alla val som i kommun/landstingsvalen; att det är mantalskrivningstiden som styr rösträtten. Eller att man t ex inom EU kunde ha samma regler som i EU-parlamentsvalet. I det kan man välja att rösta i det land man är medborgare eller i det land man är mantalskriven. I grunden är det mer demokratiskt - då har man bara en röst per person i likvärdiga val. Om Sverige ensamt ändrar reglerna - då kan det hända att man får rösta i flera - på samma sätt som de personer med dubbla medborgarskap kan göra.  


Kommentarer:
Postat av: Karin

Röstade du?

2006-01-08 @ 18:23:48
Postat av: Heli

Nä men det känns konstigt. Om det blir en andra valomgång, då kan jag nog inte låta bli...trots att jag tycker att det inte är rätt...

2006-01-08 @ 18:25:00

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits