Datorer, klass och kön

Jag har svårt att tänka mig en vardag utan tillgång till internet: Betala räkningar, boka allehanda tider, kolla tidtabeller, läsa tidningar och annat av intresse, msn:a, mejla matrecept är numera en naturlig del av livet för väldigt många.

Datoriseringen av de svenska hemmen har gått snabbt. 1994 hade en dryg fjärdedel av alla anställda en dator hemma. Elva år senare var det nästan 90 procent. Det ser man
LO- rapporten  Datorer, jämlikhet och könsroller.

Det häftiga är att klasskillnaderna i datorinnehav har minskat rejält, liksom i tillgången till Internet. En del tack vare "LO-datorn", världens största datoraffär i mitten på nittiotalet, som gav eko i tidningar utomlands. En av fördelarna med den var att det ingick en avbrottsförsäkring, som gav möjlighet att bryta kontraktet om man blev arbetslös eller långtidssjuk. Det gjorde att fler vågade skaffa en burk. Möjligheten att hyra/köpa via jobbet med skattefördelar spelar också roll - och att priserna sjunkit som gråstenar i vatten.

Könsskillnaderna minskar också. Visserligen är det fortfarande männen, oavsett klass, som använder hemdatorn mer, men användandet bland kvinnor har ökat markant under det senaste decenniet. Farhågan att datorn skulle bli ungarnas och männens leksak har kommit på skam. Kanonbra. I ett EU-perspektiv ligger Sverige bra till, på fjärde plats. Nästan tre av fyra hushåll har en dator hemma.

Tillgång till  IT är en av dagens demokratifrågor. Att kunna kommunicera, ta del av information och annat som nätet erbjuder är lika viktigt oavsett om du är akademiker eller arbetare, kvinna eller man, gammal eller ung  - och oavsett om du är barn till en läkare eller en undersköterska. 

Vi har kommit bra långt på vägen men  fortfarande är en fjärdedel av hushållen datorlösa.  Jag tänker på de ibland när man i nyhetssändningarna hänvisar till www.nåt.se för den som vill fördjupa sig. Det måste finnas andra vägar för dem som inte har nytta av en sådan adress.






Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits