Moderater, människosyn och mackägare

Inte för jag lagt manken till för att läsa recensionerna av Mats Wiklunds bok "En av oss", om Reinfeldt. Men är minst sagt förvånad att ingen har reagerat över den människosyn som partiets chefsekonom uttrycker. Själv läste jag en gång och en gång till för att se om jag verkligen förstått rätt. Jag antar att analysen utgår från hans egna värderingar och inte från djupintervjuer med de nya sympasitörerna. Det är inte vilka sossar som helst som de lyckas locka till sig, enligt Borg. Nu är det en helt annan grupp än tidigare:  

"Det är inte bensinmackägare som vill ha fri sprit, billigare bensin och bredare trottoarer utan det är akademiker. Det är stöttepelarna i samhället. Det är män och kvinnor över 50. Det är kvinnor, oftast landstingsanställda i någon ansvarsposition. Det är lärare och ingenjörer. Den vuxna generationen som tar ansvar för sina barn och som bär ansvar på arbetsplatser, i företag, myndigheter och i kommunala organisationer. Människor på landet och i medelstora städer. Sådana som nästan aldrig är borta från sina arbetsplatser och som inte är sjukskrivna eller arbetslösa. Det är ett viktigt värde för dem att man är på arbetet."

Att de gillar akademiker är inget nytt, men vad har småföretagarna gjort för ont  - för även en  mackägare är väl en företagare? Borgs ord visar hur han han värderar människors insats i samhälle och arbetsliv.  Bland det han kallar stöttepelarna finns inte ett arbetarjobb, som om arbetarna inte bar ansvar på sina jobb. Men kalla moderaterna för det  nya arbetarpartiet har han inga problem med.

För mig visar citatet på tydligast möjliga sätt att man vill skapa en klyfta mellan dem som idag är friska och har jobb och de som är sjuka eller arbetslösa? I Borgs värld verkar det finnas ett vattentätt skott däremellan. I min kan en person finnas i den första gruppen ena dagen och i den andra nästa eller tvärtom.  Och även om riskerna ser olika ut  har mig veterligt  ingen av oss garantier om evig hälsa och jobb fram tills pensionsdagen.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits