Självförsvar, feminism och Jan Björklund

Vänsterpartiet föreslår att alla flickor från årskurs sju ska erbjudas utbildning i feministiskt självförsvar. Samtidigt ska killarna undervisas i feminism. Varför bara de? Tjejer har inte heller några medfödda kunskaper i ämnet.  Möjligen trista självupplevda erfarenheter av könsorättvisor. Men jag tror ytterst få av dem kan se att det handlar om just det och inte dem själva; när läraren ber flickorna att ha tålamod med hormonstinna tonårsgrabbar, när andra vuxna säger att flickor inte får klä sig hur de vill, när  omgivningen signalerar att det inte är en riktig våldtäkt om det är en killkompis och man var full   eller när syokonsulenten säger att målaryrket nog är för tungt och föreslår vården istället.

Självförsvaret känns tudelat. Mest för att jag inte vill att det ska behövas , att våld inte löses med mer våld, och för att det kan kan leda ytterligare fel i tron att det är överfallsrisken som är farligast för unga tjejer.

Men tänker jag lite till lutar jag år att det är bra om tjejer lär sig försvar - då försvinner kanske en del av rädslan som krymper livsutrymmet. Ungefär som att man lär sig simma så att man inte behöver vara livrädd för att inte bottna.

Om jag är tveksam, så finns det andra som är tvärsäkra. Som Jan Björklund, fp:s skolpolitiske talesman. I den här frågan är hans argument mer lysande än nånsin: "- Olika feministiska grupper tävlar i att vara mest militanta. Men jämställdhet kan inte handla om att vi ska lära oss att slå varandra."  Vad mer finns att säga?


Kommentarer:
Postat av: RS

Hmm, undrar vad Björklund säger om Budogymnasiet i Haninge. Där har de karate varje dag på schemat och några av eleverna är tjejer.

Postat av: A Girl Named Dick

jag håller helt med dig om att alla borde få ha feminism på schemat, inte barakillarna.

min uppfattning om självförsvar för tjejer är att det är det är framför allt ett preventivt arbete, dvs att vetskapen om att vi kan försvara oss gör oss säkrare och mindre utsatta i läskigasituationer.en stor det i det självförsvar som jag har jobbat med har handlat om att sätta verbala gränser, att hindra konfliktsituationer från att eskalera och om att öva sig i att be om hjälp.

2006-06-29 @ 00:49:19
URL: http://detlosersig.blogg.se
Postat av: Stefan

Om man tittar på sanhälllet idag, så kommer det inte attt i bättre när det gäller våld, speciellt all våld mot tjejer eller kvinnor. Förra året så sparade jag urklipp ur alla dagstidningar som visar att alla sorters våldtäkter blir bara fler och allt grymmare.
På 9 månader så blev min pärm full, vilket fick mig att må illa. Det gör mig så otroligt förbannad att män ens får för sig att våldta en tjej ellr kvinna. Därför så startade jag och en föredetta kollega en Budo klubb för att få dela med oss av den kunskap vi har. Inte för att skapa en grupp ungdomar som kommer att springa omkring och sparka och slå på andra, utan en grupp som är så pass vältränade att de skulle kunna fösvara sig själva och andra, om det skulle behövas.
En sak som irriterar mig är allt prat om feministiskt självfösvar, vad är det? Det är ju löjligt att ens tänkt tanken att man skulle göra något speciellt självförsvar för tjejer. Alla som känner att de är osäkra och rädda när de tex. går på stan en kväll skulle absolut satsa på någon form av självförsvar.
Då är väl helt rätt om elever redan på höstadiet kan få tillfälle att lära sig det nder skoltid, för att sedan fortsätta med det när de går på gymnasiet.
Min dotter kommer att börja sin träning redan när hon går i trean, så att jag kan känna mig trygg när hon blir äldre och kommer att vara ute på stan med sina kompisar.

2006-12-07 @ 20:04:05

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits