En vecka i förkylningens tecken

I nästan en vecka har jag varit däckad av en efterhängsen och enträgen förkylning. Sängen de första dagarna, soffan dagarna efter då teven fått ackompanjera halvdvalan. Pratshower om det ena ointressanta ämnet efter det andra, sitcoms där skämten även i nästan sovande tillständ är förutsägbara. Visst finns teve 24 med vettigare innehåll, men inte när man är sjuk...

Nu har den nått sista refrängen och antalet vakna timmar per dygn är återigen fler än de i sovande tillstånd. Och idag har även jag njutit av sommarvärmen och orkat läsa  en dagstidning. Tyvärr inte tillräckligt pigg för årets första golfrunda.

Veckan som gått minns jag i rubriker: Borgarnas gemensamma motion ena dagen, deras partiegna dagen efter. Ungdomskravaller i veckans början, Hamasbesök i Malmö i dess slut, däremellan bortkomna journalister i Botswana - kanske ett uppslag för Damernas detektivbyrå som verkar i just det landet. I 37 länder svälter barn och i Västvärlden slåss vi mot barnfetma. Krigsförbrytaren Ratko Mladic är fortfarande inte överlämnad till krigsförbrytartribunalen i Haag  och därmed avbryts  EU-inträdesförhandlingarna med Serbien. En som påminner mig om att köpa Kajsa Grytts nya skiva. Och så denna tragik med lille Bobby - finns inte ord, ska inte behöva finnas ord för det heller. Men det gör det, inte bara för den pojke som inte lever längre. Ord, öppna ögon och handling från vuxenvärlden har alla utsatta barn rätt att kräva av alla oss som är vuxna.

Det är vad jag minns från pappers- och tevenyhetsvärlden. Vad som hänt i bloggar och andra nätsidor har jag ingen aning om.  I fyra dagar var jag inte ens i närheten av datorn.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits