Smutsar inte ner mina händer

I  min kommun finns  nationaldemokraterna. De har två platser i kommunfullmäktige, skriver motioner - den ena på sämre svenska efter den andra. De delar flygblad på stan och demonstrerade 1 maj. De i bästa fall trettio personerna fyllde inte ens en bråkdel av torget, undrar om inte poliserna var fler.  VDet kändes rätt skönt att de inte samlade fler, trots att folk kommmit från andra kommuner.

Löjliga såg de ut dessa nästan bara män under trettio - även om det tar emot att kalla dem män - när de lyssnade på partiets chefsideolog som själv är invandrare. Ännu löjligare blir det när nationalister pratar om sitt internationella arbete.

Varje gång jag möter en flygbladsutdelare passerar jag inte  utan säger några ord .Om att jag inte vill ta i deras material med tång. Att jag läst flygbladet  och tycker att det är både ovärdigt , faktafattigt och felaktigt. Att jag inte vill smutsa mina händer med det. För  något år sedan fick jag sura efterslängar. Numera säger de ingenting, mao ingen chans att kunna  få till en debatt.  För det klarar inte fotfolket.

Dessvärre försvinner de inte bara för att vi är många som tycker att de är en samling fjantar. Deras populistiska budskap med vit överhöghet lockar främst  arbetarklassens grabbar. Så såg det ut på torget iallafall. Grabbar som skolan inte klarat att hantera, grabbar som har det tufft på arbetsmarknaden, om de ens kommer in i den. Det vet de som formulerar budskapen. Med populism gör man någon annan till  syndabock  och eldar man under rädsla och  osäkerhet som steg för steg riskera att bytas ut till hat. 












Kommentarer:
Postat av: RS

Jag vet inte om det är så att det bara är arbetarklass som dras till deras budskap. Jag har hört att det finns högt utbildade personer med i deras led också, utbildning garanterar inte smarthet.

Postat av: Heli

Nä, inte bara arbetarklass som dras dit. Men när det gäller ND är det färre högutbildade med tror jag...de är för bonniga och stökiga fortfarande.
De har inte nått ditt SD gjort - att polera ytan för att locka bredare väljargrupper.
..smarthet har inget med utbildning att göra..

2006-05-08 @ 11:16:45

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits