Svenska Föreningen i Oslo

Sedan 1990 finns Svenska Föreningen i Olso. Den hyr ut rum/lägenheter i kollektivboende till unga svenskar som åker dit för att jobba. Utöver detta kan de bistå med myndighetskontakter och jobbsökande. Men det är inte slut där. De ordnar också grillfester och barrundor för svenskarna som bor i ett land så långt borta från sitt hemland och där de talar ett konstigt språk. 

Med andra ord, man bor utomlands i ett land där språket inte torde vara ett problem, men bor och umgås med svenskar. Som en av de sa: Det är kul att bo med svenskar i ett kollektiv. Jag tycker om norrmän men när jag kan hänger jag med svenskar för man har samma humor. En annan tycker att det är bra för att det alltid finns någon som kan hjälpa till med den u-landsartade byråkratin. Men Oslo är en toppenstad att bo i.

Sådana svenskkolonier  och -föreningar finns överallt i världen där tillräckligt många svenskar samlas. Inget konstigt med det tycker jag. Det är tryggt med människor som man känner igen sig i, strunt detsamma att inte hade något gemensamt när man bodde i Sverige. Men man kan prata vuxenspråk med varandra, vilket kan vara svårt på ett språk man kan lite halvknackigt. Det är inte alltid så lätt att göra sig vänner bland de som bott i landet i generationer.

Men när man pratar om svenskar i utlandet har åtminstone jag aldrig hört orden integration, anpassning eller språktest.





Kommentarer:
Postat av: Christa

Hej!
Jag undrar ungefär var i oslo dessa lägenheter ligger, vad som krävs för att man ska få hyra en och ungefär vad hyran ligger på. Kort och gott lite basic info om det svenska föreningen erbjuder svenskar som vill åka till norge och jobba. Tack på förhand// Christa

2006-07-30 @ 13:32:49
Postat av: Heli

Hej själv,
Tyvärr vet jag inte mycket mer om den föreningen än vad jag skrivit, men jag tror att de finns på www.svenskaforeningen.net

2006-08-07 @ 13:11:53
Postat av: Rebecca

hej, jag undrar också ungefär vad som krävs för att få hyra en lägenhet/rum och vad hyran ligger på ungefär? arbeten och sådant, hur gåt det till med allting? tack på förhand :]

2007-01-10 @ 15:09:52
Postat av: marsupilami

allt det negativa om svenska föreningen är sant + mer som skulle sänka det ego företaget under jorden dom tar tar och lovar bra men gör inte mycket för pengarna dom tar å dom tar verkligen pengarna dom 2 personerna i kalle anka företaget bara skrattar bakom din rygg in bakom lås å bom me dom........annars är oslo ganska bra gott om jobb och en go del lägenheter kan kosta lite att starta men det är det värt..

2007-02-18 @ 22:13:05
Postat av: Robert

Tjena Gött folk... svenska föreningen e en start men ingen vill vara där nån längre tid.. jag håller med jonas folk e dåliga på å hålla rent, jag hadde tur å bodde i en ganska okej lägenhet..de bästa är å fixka nått eget på engång ..ett råd till alla som har bestämt sig för å flytta til svenskaföreningen.. jobba inte för dom för ni får problem å få ut lönen..för min del så hållar förningen på å skyller på andra företag för å klara sig själv.. åå klaga som f**n om dom inte fixar saker som inte funkar i ert boende.. annars får dom inte nått gjort *VET*

2007-02-20 @ 19:19:43
Postat av: Ella

Jag rekomenderar ingen att flytta in där. De så kallade cheferna där snackar bara piss, ljuger och överdriver om allt,dessutom blir nog nästan alla som bor där lurade på penger på något sätt. Svårt att får tillbaka depositum när du vill flytta.

2007-02-20 @ 22:12:41
Postat av: Robert

hehe.. ja dom har säkert satt i system att kunna göra de.. folk som blir ut kastad blir de på 1-2 timmar på sig å flytta.. å ja vet inte många som har fått depositum tillbaka av dom...**Inte förvånad** själv försöker ja få betallt för 560 timmar av dom...å nu har ja gått till tidningar för å få hjälp

2007-02-21 @ 12:34:40
Postat av: Johannes

Haha.. bor i oslo men har snart inget boende. tänkte flytta till svenska föreningen men tror jag skiter i det nu:).. någon som har nåt annat tips? maila!
[email protected]

2007-02-27 @ 18:45:36
Postat av: Robert

Tjena igen... mjoo de kan ja hålla med om... nu håller jag på och kollar upp om Insider på Tv3 är intresserad av en liiiten story...få se om de händer nå mer ang: min lön..!!

2007-03-10 @ 12:44:09
Postat av: Helena Sterner

Kan bara instämma i alla kommentarer, hyr inte bostad där. Har nu hållit på sedan augusti -06 för att försöka få tillbaka depositionspengar. Gemensam insats för att få tillbaka pengar ??

2007-05-04 @ 11:32:16
Postat av: Helena Sterner

Ang Svenska föreningen o ej återbetalda depositioner. Om gemensam insats på något vis, hör gärna av er ; [email protected]

2007-05-04 @ 11:54:11
Postat av: nej

flytta inte dit...!!!!

2007-08-07 @ 20:50:19
Postat av: Robert roos

Hej jag och mina kompisar ska flytta till oslo snart men vi har lite svårt att hitta boende vet ni någon som kan ha ett rum lr ett boende. hör gärna av er på [email protected] tack på för hand robert erik å markus

2007-08-13 @ 13:37:20
Postat av: Ted Robinsson

Jag undrar om det finns intresse av att hyra fræsha
lægenheter i oslo? Vad vill ni betala før maxhyra før ett rum med køk och bad? På ungefær 20 kvm?
Svara till min mail: [email protected]

2007-10-01 @ 14:46:35
Postat av: Rudolf valentino suarez

hejsan!!
jag skulle vilja ett rum innan slutat av denna månad.
de skulle va jätte bra.
behöver verkligen dt.

mvh/ rudolf

2007-10-13 @ 10:13:13
Postat av: eva

hej,, jag är 26 år och bor centalt i oslo i en etta på
35 kvadrat.. killen jag bor med ska flytta strax och jag har inte råd att betala hyran själv som är 5700 i mån. någon som behöver boende kan väl maila!
[email protected]

2007-10-24 @ 13:33:42
Postat av: niclas ståhl

hejhej...
jag och min kompis är väldigt intresserade av ett rum för två på erat kollektiva boende i oslo.
uppskattar om ni svarar till min
e-post om hur va ska gå till väga för att få en lägenhet.
tack på förhand.

mvh// niclas ståhl

2007-11-07 @ 18:24:09
Postat av: Nina Jönsson

Hej! Jag är en tjej på 25 år som vill flytta till oslo runt den 1 mars. Men jag kan inte hitta något boende. Vill helst bo med svenskar. Jag har lämnat in en intresseanmälan till boende på svenska föreningen, men blir inte direkt taggad av att bo där efter att ha läst det här. Har dessutom läst mer hemska saker om dem på andra sidor. Om någon vet om något ledigt rum så snälla hör av er!
Ha d gott!

Nina

2008-02-07 @ 15:44:45

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits