Nuder om HSB

Jag förstår inte varför så många är så upprörda över så litet när det gäller Nuders bok. Visst, han gör en tolkning av vad som hände mellan Mona Sahlin och honom. Men hon har bemött det och sedan får var och en av oss välja att tolka vad som är sant. Och att han verkar bitter i allmänhet, tja. Utöver det är de slängar han ger lite hit och dit inte mycket att haka upp sig på.

Däremot är jag förvånad att få, om än någon, har reagerat på Nuders syn på förtryck. Han skriver mycket om allas lika värde och demokrati och vad fint det är med uppdrag i partiet. Men han skriver också om hur även han till slut drabbades av "HSB". En annan som gjorde det vad Erik Åsbrink och med tanke på formuleringen var det fler som också fick känna av det. Det är långt ifrån ett sätt som har med allas lika värde att göra. Det liknar mer förtryck.

Med tanke på den täta och nära kontakten Persson och Nuder hade under många år, så undrar jag om Nuder någon enda gång reagerade med handling när en annan råkade ut för "HSB. Dvs om han tog upp beteende med Persson på tu man hand? Om han en enda gång sa att han tyckte att det var fel och odemokratiskt?

Sedan undrar jag om Nuder verkligen tror på, att det är han som har kommit på att alla tankar och ideér som han beskriver sig ha "uppfunnit". Jag vet att rubriken inte är hans, utan LOs och jag vet att riktigt bra ideér är det alltid fler som är med och kläcker.

Det blir på tiden!

Hörde på Ekot att resten av borgarna är beredda att köra över KD när det handlar om vem som ska få gifta sig med vem. Alltså att det inte bara ska vara kvinna och man förbehållet. Snart kommer lagförslaget som ger två kvinnor och två män samma rättigheter som heterosexuella. Hoppas, hoppas bara att Reinfeldt med f

Vem är invandrare i Sverige?

Egentligen världens lättaste svar; den som har flyttat hit så klart. Men så enkelt är det inte i det här landet. I allafall inte om man kollar på Mångfaldsbarometern, en rikstäckande enkätundersökning som Uppsala universitet  gör varje år. 

I undersökningen frågar man vilka som anses som invandrare och vilka som inte gör det. En märklig fråga med tanke på att ordet ju har sin faktiska betydelse. I år som tidigare tycker man såhär:

Grupper som betraktas som invandrare: irakier, kurder, iranier, turkar, somalier, bosnier, serber, kroater, romer, chilenare, ryssar, kineser, greker, judar, polacker och thailändare.
Grupper som inte betraktas som invandrare: norrmän, finländare, engelsmän, tyskar och amerikaner.

Helt sjukt tycker jag som är, men inte betraktas som, invandrare. På vilket sätt är jag mer "svensk" än alla andra som har kommit hit? Jag tycker de ska ställa frågan om invandrarskap, för på sättet de gör det är inte relevant. När man tittar på svaret handlar det inte om invandring, utan om fördomar hos oss själva. För alla som inte ses som invandrare är västerlänningar som ser ut som majoritetssverige. Invandrarna är "de andra" som inte är som vi.

Prata om det istället- om nyanser i hud- och hårfärg. I takt med att ju mer pigment än människa har, desto större är risken att bli mött med fördomar.

Stolt men inte nöjd -LOs valslogan

Läser Nuders bok " Stolt men inte nöjd" där han skriver hur han kom på parollen "Stolt men inte nöjd". Men minns han verkligen rätt? För det var ju faktiskt LO som tapetserade annonspelarna med bilder medlemmar som sade "jag är stolt men inte nöjd redan under våren valåret 2002.


Jag tror mig veta att LO formade sina sloganer och kampanjinnehåll på egen hand, utan sossarna, både våren 2002 och valet 1998, då budskapet var "Jag räddade Sverige". Att man sedan synkar valrörelserna är en annan historia.

länkat till http://intressa

Har aldrig spottat i varken mat eller dryck

En amerikansk servitör har skrivit en bok om hur servisen hämnas på dumma gäster. Jag känner inte igen bilden. Det kan bero på att Sverige och USA har två olika lönesystem. Där jobbar man med minimilön och dricksen är avgörande för att man ska få en dräglig lön. Här har man, om än inte en väldigt hög, lön som inte är beroende av dricks - även om det är kul att få.

Och då är det klart att man gör en snabb bedömning hur mycket ett bord inbringar i dricks - som overthere läggs på som procent på notans slutsumma. En gäst som bara äter förrätt och dricker vatten är med andra ord ingen höjdare och då lägger man hellre manken till vid ett bord där man plöjer sig genom hela menyn.

Jag måste erkänna att jag känner igen en sak; maktspelet. Sådanat har jag spelat många gånger, för jag har velat bevara mitt människovärde. När gäster har varit överlägsna och otrevliga har då fått tillbaka. Inte på något simpelt vis med sura miner och taskiga matrekommendationer. Nej, det bästa sättet har varit att bli trevligare och trevligare i takt med deras bristande folkvett. Jag vet, att de vet, att jag egentligen inte alls är trevlig på riktigt. men vem kan gå och klaga på att servitrisen är alldeles fö


Ingen Gröning för mig

Jag gillar politiska böcker. Därför avstår jag från att köpa Lotta Grönings bok om Mona Sahlin. Taskigt kanske att såga en bok innan jag har läst den, men alla recensioner hitintills visar att den handlar om någonting annat än politik. Vad den handlar om verkar ingen riktigt veta. Någon tror att Gröning har svårt att skilja sin egen aversion av Sahlin och högervridningen av sossarna från vad som sker i den riktiga världen. Vad hon vill är därmed lika svårt att veta. Och även om alla kan ha fel, så väljer jag att lita på dem. 
Tror att det är bättre att skänka de 150 kr boken kostar på Adlibris till Solidaritetsfonden eller någon annan organisation som vet vad de vill:  skapa en bättre värld.


Var är Burma ett år senare?

Ett år gär fort - det är ungefär så jag tänker när jag ser att jag inte skrivit på ungefär lika länge.
Frågan är om burmeserna tycker att den senaste tolv månaderna har flugit iväg. Inte minst de som drabbades av naturkatastrof och de som drabbades av den mänskliga dito, militärdiktaturens våld och övergrepp.

I helgen var jag på Palmedagarna och träffade bland annat en burmesisk kvinna som levde på den thailändska sidan av gränsen mellan länderna. I ett av alla de läger som funnits där sedan årtionden tillbaka. Kwin San Htwe som hon heter är född i ett sådant läger och jobbar i en av de många textilfabriker som finns där. Hon är en facklig aktivist (även om burmeser inte får bilda fackföreningar i Thailand) och berättade om livet  "Fångad mellan två helveten". Om att var fast mellan diktatur i Burma och rättslöshet i Thailand.  Mer än hälften av de 1,5 miljoner burmeser som lever i Thailand är papperslösa och riskerar att utvisas. Två tredjedelar är kvinnor och barn. De som har arbetstillstånd har inte rätt att röra sig, byta jobb och leva hur de vill. Det är förbjudet i lag.

Hon berättade att i stort sett alla i textilfabrikerna var burmeser, visade bilder på boende-och arbetsmiljö som är så usel att det inte riktigt går att förstå och pratade om den dubbla diskrimineringen kvinnor råkar utför. Den etniska och den som beror på kön. Hon citerade en av sina kamrater: "Varje kväll när jag lägger mig för att sova säger jag till mig själv, att det här kanske är natten jag kommer att bli våldtagen."

Kwin San Htwe vet lösningen, lika enkel att uttala som svår att genomföra. För det första krävs det demokrati i Burma och för det andra krävs det rättigheter och skydd för arbetstagarna i "värdlanderna".

Till detta Thailand där burmeser finns inte bara i textilindustrin, utan som hembiträden och inom bygg-, hotell och restaurang, dit åker över en halv miljon svenskar varje år. Snacka om vilken möjlighet vi skulle ha att påverka om så bara en tredjedel av dem såg lite längre bort än den egna solstolen, djungelutfärden och nyttan att köpa billiga kläder.


länkat till http://intressant

hits