Straff eller hämnd?

I helgen satt en kompis och jag och snackade om brottslighet. Samtalet mynnade ut i att det är bättre för alla - offer, samhälle och gärningsmän - med straff istället för hämnd.
Döm om min förvåning när lagråd och justitieminister vill öppna för att enskilda personer ska kunna vara med och påverka straffets längd.. Det spelar mindre roll att Bodström säger att det inte ska bli som i staterna där de anhörigas ord väger tyngst i de fall de har rätten att yttra sig.
För med en sådan ändring öppnar vi för hämndinslag i rättskipningen ochdå är det inte lagstiftade straffsatser eller andra beslutade regler som ska avgöra straffets längd.
Samtidigt frågar jag mig på hur de som drabbats eller deras anhöriga reagerar om de får rätt att yttra sig i mål och sedan känna att det egentligen inte spelade så stor roll vad de tyckte...


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits