Inte lätt att leva som man lär som moderat?

Sjukskrivning är inte till för att livet är svårt , är ett inte alldeles ovanligt argument av ledarskribenter av varierande blå färg. Undrar om någon av dem kommer att ha några skriftliga synpunkter på att Kristina Axén-Olin är sjukskriven av just den anledningen. Såhär säger hon enligt en intervju i Expressen idag:

Hur mår du egentligen?
- Det är okej.
Kristina Axén Olin räknar med att vara tillbaka på jobbet efter sportlovsveckan. Men hon utesluter inte att sjukskrivningen förlängs.
- Nu måste jag få tömma min mammas lägenhet och umgås med familjen, säger hon.

Jag har inte svårt för att förstå att sorg efter en älskad förälder leder till att man blir utmattad och inte orkar med jobbet en period i livet. Men jag tillhör inte heller de den skara av moralister som anser att sjukskrivning missbrukas i sådana lägen. Kan man inte jobba av sjukdomsskäl har man rätt til sjukförsäkring - det är därför den finns. Jag har dessutom stor förståelse för att heltidspolitiker har en arbetsbörda som inte är sund ens för en helt frisk och kry person.

För mig är det mao inget problem med att K A-O är sjukskriven. Men kan en moderat politiker tycka att det är ok att sjukskrivningen förlängs för att en lägenhet ska tömmas eller att man ska umgås med familjen samtidigt som man predikar fusk i andra sammanhang?


Kommentarer:
Postat av: A Girl Named Dick

ah du ar sa vass heli! asbra!

Postat av: Heli

Tack

2006-02-23 @ 19:55:00
URL: http://helis.webblogg.se
Postat av: Hannelore

För mig är det inte heller några problem att K-A O är sjukskriven, men politikerna blundar för att alla inte får samma behandling av Försäkringskassan. Läste nyligen om en kvinna som nekades sjukpenning efter dotterns självmord.

2006-02-24 @ 22:15:05
URL: http://hannelore10.blogspot.com/
Postat av: RS

Kanske är det så att vissa grupper tycker att det ska vara en förmån bara för dem att få vara ledig i sådana situationer. Det är väl själva vitsen med klyftor i ett samhälle?

2006-02-26 @ 20:19:27
URL: http://kulturbloggen.com/
Postat av: Heli

Eller så är det som min gamla favoritramsa:
Omoral bör alltid klandras
Inte min, men alla andras..

2006-02-26 @ 20:57:17
URL: http://helis.webblogg.se
Postat av: Brutus

Helt sant, de styrande ser till sina egna intressen och lever i en värld väldigt fjärran från den vanliga medborgaren.
Men de är ju så mycket viktigare än oss andra...

2006-03-01 @ 05:38:13
URL: http://brutus.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits