Kan man lita på Pricerunner?

Innan internet var det gula sidorna och telefon som gällde vid köp av tvättmaskin, stereo och annat i lite dyrare prisklasser. Men luren i ena handen och pennan i andra noterade jag priserna från de olika affärerna för att göra bästa köpet.  I takt med att utbudet blir större och affärerna fler blir det också svårare att klara uppdraget per telefon.

Därför var Pricerunner en av mina bästa vänner när jag byggde om köket. Men inte bara då, utan där har jag letat när det varit aktuellt att handla något som kostar fyrsiffrigt.  Var också en av de som gladdes åt att de i  julhelgen avslöjade elektronikkedjornas halvbluffar med reapriser. Skönt med någon som står på konsumenternas sida.

Vem i hela världen kan man lita på? sjöng Afzelius. Inte Pricerunner iallafall om det som står i Svenskan och
GP idag stämmer. De refererar en studie av tre ekonomistudenter från Lunds universitet som visar att priserna som jämförs på sajten inte stämmer med verkligheten. Av tusen kollade priser var 20 procent felaktiga. En regelbunden uppdatering sker bara av priser hos de företag som är kunder som Pricerunner. För andra kan gamla priser ligga och skvalpa i veckor och att man medvetet struntar i att ändra felaktigheter. Företag som varit kunder säger att  priserna inte korrigeras lika ofta som tidigare efter att samarbetet avslutats.

De företag som betalar får förutom de regelbundna prisuppdateringarna en direktlänk till sin egen sidaoch fler konsumentrecensioner än andra. Och så kan de slippa negativa konsumentomdömen. Vilken tillfällighet att  inget av de företag som avslöjades i mellandagarna är kunder hos Pricerunner...

När man läser på Pricerunner sida upprepar de gång efter annan att de erbjuder en oberoende tjänst som utgår från konsumentens behov. Men på vilket sätt står man på min sida om man visar somliga uppgifter fel och censurerar sådant som inte är smickrande för andra?

Sajten såldes till  ValueClick Inc i augusti 2004 för närmare 30 miljoner dollar. Det är är noterat på Nasdaq-börsen och sådana bedriver mig veterligt inte välgörenhet.  Pricerunner skriver att tjänsten delvis  finansieras av annonser. Varifrån resten av pengarna för sajten kommer framgår inte - det skulle jag gärna vilja veta. Då kan jag också bedöma hur oberoende tjänsten verkligen är. Fram till dess får jag besöka CINT  - där vet man varifrån varje krona kommer. innan jag återigen greppar  telefon, papper och penna.



Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits