Smått tårögt nationalistisk

Mitt finska pass står högt i kurs denna Nobeldag när Martti Ahtisaari tar emot det viktigaste av de alla, fredspriset. Och stoltheten är egentligen internationalistisk- det pristagaren själv står för. En kille som andra världskriget gjorde till flykting vilket gav visheten att jobba för att så många som möjligt skulle slippa att möta samma öde. För man kan inte titta på när någon förstör sitt liv, vare sig det är ens bästa vän eller ett helt land som han säger i finsk teve. Jag kan inte annat än att bli rörd av detta. Att använda det egna ödet till att hjälpa istället för att stjälpa. Det finns ett igenkännande med honom, det hade kunnat varit min pappa, grannens eller kompisens granne. Som levt i krig.

Denne man som blev folkskolelärare som jobbat världen runt liksom president på hemmaplan. Han som hånades i svensk media för sin gång och en ramling i en trapp, som lika gärna kunnat bero på taskiga knän som alkohol, även om det kivttar. Som beskriver fredsmedling som en konstart lika svår att lära ut som målande, sång eller dans. Man kan göra den helt rätt, säger en av de få ivärlden titulerade prima ballerina assoluta Anneli Alhanko som fyller år idag, men det räcker inte. Det är en talang. Precis som MAs medlarförmåga. 

Många andra har ju valt den motsatta vägen och blivit knäppa nationalister, men inte Martti A , med ett av de finskaste namnen som är hedersmedborgare i Nigeria, det första av länder där han mäklat försoning. Han hade tänkt att sluta jobba som den sjuttio-plussare han är, men han har tänkt om. Det är klart att man ska dra nytta av den draghjälp för god utveckling som Nobelpriset ger, säger han. Och traven av böcker och gungstolen får vänta. Tur för världen.

Jag blir så glad i hjärtat varje gång jag hör, ser eller läser om en människa som väljer hoppet istället för motsatsen. För jag tror att de är så många, men att vi så sällan får höra det, eftersom goda nyheter är inga nyheter. I den mediestora världen är den för små för att synas. I  en lokalblaska är även goda saker nyheter men de får inte hända för långt borta. Dessbättre är inte media hela världen. 

länkat till
http://intressant.se/intressant


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits