Riksmedias enögdhet dåligt för demokratin

Jag skrev häromdagen hur morgonnyheterna har blivit ett slags tidningskrönikor istället för att leverera egna nyheter. Alltså att de efter var och varannan nyhet hänvisar till DN och Svenskan, och i nåt enstaka fall Metro eller kvällstidningarna.

Den vanligaste hänvisningen är DN debatt. Ingen nyhet i sig att om den sidan ger ringar på vattnet med andra nyhetsinslag och tevesoffor, så är det väl investerade ord. Det är ju det som är poängen med att skriva debattartiklar.

Problemet är likriktningen. Orsakerna till det är en annan fråga, men det är ett demokratiskt dilemma om morgontidningarnas debattspalter sätter dagordningen för den offentliga politiska dagordningen. För det finns varken någon rättvis eller demokratisk tilldelning av det utrymmet.

De senaste veckorna har jag reagerat på att regeringen har mer än sin beskärda del av det utrymmet.  För i min värld har de väldigt många andra arenor att få fram sina röster på, samtidigt som det finna mycket annat viktigt som debattsidorna skulle kunna lyfta fram ( och sedan kunna säga var läste ni det först?).
Och så tänkte jag efter, och undrade om det bara var min egen tjurighet mot borgarna som gjorde att jag tyckte att verkade ha första tjing på framförallt DN debatt.

Så jag räknade rubrikerna på artiklarna för i år som DN har på sin hemsida. Det fanns hundra små eller stora artiklar. Av dem hade 22 eller 23 regeringen som avsändare. Sedan finns ett gäng till, där regeringsutredningar får ordet. 

Av 2008 har det gått 67 dagar hittills. Det krävs inte fyraårig tekniskt för att inse att min magbottenkänsla hade rätt. Men om jag har rätt eller fel är inte det viktiga, utan mitt "rätt" kan leda till. Samtidigt har DN sin fulla rätt att göra vilka val de vill - det supertrista är att public service-nyheterna upprepar deras budskap utan någon som helst analys.

Länkat till
http://intressant.se/intressant


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits