Har aldrig spottat i varken mat eller dryck

En amerikansk servitör har skrivit en bok om hur servisen hämnas på dumma gäster. Jag känner inte igen bilden. Det kan bero på att Sverige och USA har två olika lönesystem. Där jobbar man med minimilön och dricksen är avgörande för att man ska få en dräglig lön. Här har man, om än inte en väldigt hög, lön som inte är beroende av dricks - även om det är kul att få.

Och då är det klart att man gör en snabb bedömning hur mycket ett bord inbringar i dricks - som overthere läggs på som procent på notans slutsumma. En gäst som bara äter förrätt och dricker vatten är med andra ord ingen höjdare och då lägger man hellre manken till vid ett bord där man plöjer sig genom hela menyn.

Jag måste erkänna att jag känner igen en sak; maktspelet. Sådanat har jag spelat många gånger, för jag har velat bevara mitt människovärde. När gäster har varit överlägsna och otrevliga har då fått tillbaka. Inte på något simpelt vis med sura miner och taskiga matrekommendationer. Nej, det bästa sättet har varit att bli trevligare och trevligare i takt med deras bristande folkvett. Jag vet, att de vet, att jag egentligen inte alls är trevlig på riktigt. men vem kan gå och klaga på att servitrisen är alldeles fö


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits