Introverta flickor får klara sig själv?

Jag hoppas hoppas hoppas att historien om tjejen i gårdagens Uppdrag Granskning är ett undantag. Men tyvärr vågar jag inte tro att det är så.Flickan var själv undrade över hur ingen såg för det fanns ju signaler som bara larmade rött hela tiden. Om inget annat så borde hennes totala frånvaro från skolan i åttan fått andra än bara skolpersonalen att reagera. Det är tur att hon verkat ha kommit till en bra familj och jag håller tummarna för att det går väl för henne i livet trots de hemska åren hon genomlevt.

Jag tror att både klass och kön spelar roll i myndighetsmänniskornas agerande. Det påverkar i det mesta andra i våra liv. Flickan i programmet, liksom många andra med henne,  kostar samhället kortsiktigt mindre pengar om myndigheterna inte gör något. De vandaliserar sällan, slår inte sönder fönster, bränner inte  skolor, snor bilar eller misshandlar andra. Min erfarenhet att det är lätt att blunda för introverta flickor som betalar sitt lidande själva genom att skadas av vuxenvärlden och genom att skada sig själv .  Kommer de sedan från samhällets baksida är det ännu lättare för myndighetsfolk att titta bort ännu mer eller kanske till och med fördöma.

Heder dock åt alla de som kämpar för dessa utsatta ungars rätt . Jag vet att det finns många människor inom de sociala myndigheterna och utanför dem som gör ett suveränt jobb. För de som sätter sin egen bekvämlighet och budgeten åt sidan och fatta beslut om att omhänderta barn som far illa. Problemet idag är inte
att det omhändertas för många barn, utan att man fegar ut för att man är rädd att göra fel och bli uthängd av pressen (då också)

Länkat till 
http://intressant.se/intressant

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits