Sveriges nya arbetarbil

"Det är inte mer än rätt. Du som arbetar mycket förtjänar en bra bil. Och nu är det här..." Texten är tagen ur en helsidesannons men en rubrike"Sveriges nya arbetarbil" som syns lång väg. Det borde inte vara lätt att gissa vilket bilmärke som klassar sig som en för knegare. Det är inte en liten skoda, Nissan eller Lada (finns de?), utan Mercedes Benz. Jag är ingen expert på bilpriser men antar att det stora flertalet av Sveriges arbetare som sliter häcken av sig inte har en rimlig chans att  unna sig denna bil som är "full av entusiasm". Jag tror i och för sig inte heller att bilfirman vänder sig till  vårdbiträden, diskare, brevbärare eller städare i annonsen.

Men jag vet en sak och det är jag blir så förbannad på  klassbegrepp och ordet arbetare missbrukas av Mercedes och reklamare. Det räcker och blir över med moderaternas och Veckorevy-Ebbas förminskning och förvanskning.

Länkat till
http://intressant.se/intressant


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits