Mer än full tank

Tvetasalen på hotellet i hemstaden. Kliver in, byter ord med kursledaren och så droppar folket in, runt ett tjog. Känner inte en kotte på onsdagsmorgonen och när jag går på torsdagseftermiddagen känns de som gamla bekanta. De som går en facklig kurs som heter Insikter.

Det är inte konstigt. För om man i två dagar ( de på kursen hade en dag till, jag var med från mitt jobb för att kolla läget) snackar om vad orden betyder för just mig då kommer man nära. Annars blir demokrati, skatter, rättvisa och solidaritet inget annat än ord på första maj-plakaten. Kursen handlade om andra maj och alla andra dagar.

Min obeservatörsroll sprack rätt fort. Utan att märka det var jag kursdeltagare jag med. Vi höll oss inom samma härad i de flesta frågor men visst fanns det skillnader. Vi diskuterade 14 frågor en hel dag i grupper om fyra eller fem och enades i det mest i takt med att vi lärde av varandra. Dag två bröts grupperna till nya för att alla skulle få veta vad alla hade tyckt. Diskussionerna kortare i tid men lika innehållsrika.

Det är just diskuterande som var så viktigt och häftigt. Att ha tid att bända och vrida på åsikter för att komma in på djupet. Det är inga enkla begrepp det med rättvisa, frihet och bröd.

Hela mitt hjärta är varmt av att tjugo personer, unga och mindre unga. kvinnor och män, födda lite här och där i världen väljer att gå en facklig kurs som är tio dagar lång. Ännu varmare blir det när jag tänker på hur engagerade och vettiga de var allihop. Allra varmast blir jag när jag tänker på hur mycket jag lär mig av alla de som är fackligt aktiva och lever sitt liv i en vardag som inte handlar om tevesoffor och DN debatt. Det är många politiker,även på vänsterflanken, som skulle må bra av att säga upp ett par tidningsprenumerationer och istället lägga lästiden på att på att lyssna och prata med Lynn, Göran. Petra, Esa, resten av kursen och hundratusentals andra som är mycket klokare än många tror. För de ser de att den fackliga idén är allt annat än död.

Det var med andra ord två dagars massiv tankning av energi, nya tankar och glädje. Det räcker allra minst till kursens nästa samling där jag också har ynnesten att få vara med.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits