Första tentans första tredjedel avklarad

Nu har jag fått finska historians första tentaunderlag och kan börja läsa på ett vettigt sätt. Ögna där det behövs, fördjupa på andra ställen och inte minst viktigt, söka i innehållsförteckningar och namnregister.

Jag märker hur pluggskolan sitter djupt rotad i ryggraden och vilken skillnad det är mot folkbildning, som jag har mina godaste utbildningsminnen från. Den första tanken var hur jag svarar med minsta möjliga insats och bästa möjliga utfall. Trots att jag läser helt av fri vilja och bara av intresse. Men det var så det var i min ungdomsskola, mycket måste och lite lust.

Folkbildningen har varit tvärtom och samtidigt lite svår att förhålla mig till, på grund av pluggplugget.  Det tog ett tag  för mig att fatta att man lär sig minst lika mycket fast på ett annat sätt. Att samtalandet och gruppandet och lyssnandet på andras redovisningar var suveräna pedagogiker.

På finskakursen är det inga föreläsningar och inga inlägg på nätet, än så länge iallafall. Alla får inte heller samma uppgifter, vilket gör att man inte har så mycket att diskutera. fast det går ändå. Den första tredjedelen av tentan är skriven och jag har lärt mig en hel del - och det är ju det som är min tanke med det hela :)

..precis som i tonåren står radion på, dock med P1 och inte P3. Mitt i skrivandet rapporteras om den sociala snedrekryteringen till högskolan. Mitt tips är att avdramatisera det redan på gymnasiet genom besök och studiebesök, bättre syo-konsulenter (heter de så fortfarande?) och gärna sedan egen introduktion för de som inte kommer från studievana hem, genomförd av studenter som själva kommer från samma omständigheter - folkbildning funkar även i den här världen.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits