Normblindhet

I fikarummet idag sa jag att ett företag gärna såg arbetssökande av annat kön. Det gav upphov till leenden och skratt, och en del fantasifullt spånande om det är från yttre rymden de sökande ska komma ifrån. Eftersom det inte längre alltid är uppenbart vilket kön som är det vanligaste. Då räcker det inte att skriva "annat kön" utan man måste också skriva än vilket. 

 Men det stod inte så i annonsen, jag minns inte att jag sett en annons med sådan utformning på många år. Istället står det "arbetsplatsen är mans-/kvinnodominerad, så vi ser gärna att...Normen bryts sakta, sakta ned...
Det stod däremot något annat som handlar om normer.  Det stod att de gärna såg sökande av annan etnisk härkomst. Den meningen borde också skapa reaktioner, men den gjorde inte det.  En man sa att han inte hade fattat grejen om jag inte hade tagit det med kön först.  

Så lätt är det att se bortom den ena normen, men inte den andra. Och så enkelt är det att upprätthålla bilden av den andra och annorlunda.

länkat till
http://intressant.se/intressant


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits