Poliser skapar inte skolmotivation

I borgarna Sverige blir man inte bara icke-godkänd utan extra icke-godkänd och så får man ett steck istället för en bokstav. Jag kan inte begripa poängen. Klarar man inte en nivå, räcker det inte att få veta det? Inte ens motiveringen att det är stor frånvaro som motiverar det - antagligen ligger samma orsak bakom att man inte klarar målen för att bli godkänd.

Skolket är problemet för dagen och jag håller med om att det är fel om ungarna inte får den undervisning de har rätt till. Jag vet också av egen erfarenhet att skolket kan leda till att man gör en massa dumheter. Men det är sällan så att man börjar störtskolka från en dag till en annan. Det är oftast det som vi vuxna kallar process. Och det borde väl vara redan vid de enstaka timmarna som alarmklockorna borde börja ringa. Inte efter en halv termin eller mer. Då blir vägen för ungen så mycket längre tillbaka. Man har skaffat sig ett annat liv även om det är hur destruktivt som helst, med nya vänner och kanske värderingar.

Varför ställer sig Bjröklund den enkla frågan varför ungar börjar skolka? Lätt fråga, men ett mycket svårare (och dyrare) svar än ler betyg, poliser och konfiskerade mobiltelefoner. Jag lovar att polisen inte kommer att öka motivationen hos en enda tvångshämtad elev (om det inte handlar om ungar som vill gå, men föräldrarna hindrar). Däremot kommer de, på samma sätt vi vi tävlade i att smita från vår vaktis "Dass-Helmer" som letade skolkare, att tävla i att  gömma sig från snuten.

Dass-Helmer gjorde väldigt mycket bra för oss skolungar och det är fler sådana som han ( vuxna som inte är lärare)  som behövs så väl på skolorna.

länkat till
http://intressant.se/intressant

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits