Visserligen positivt men likafullt en fördom

När jag var hos doktorn idag frågade han varifrån mitt förnamn kommer. Från Finland, svarade jag. Efter undersökningen sa han nåt som jag inte fattade men antog skulle vara finska. Han sa det ett par gånger till och sa lite skrattande att min finska måste vara ringrostig. Sedan berättade han att han hade finska patienter som bott här i 30 år och som behövde tolk.

Det är i sådana lägen man får välja snabbt mellan att inte säga något eller svara varför jag tror/vet att det är så. Välja mellan bekvämt eller riskera konfliktyta...det blev det sista. Vet inte om han förstod eller hörde mitt svar,  för han fortsatte med hur viktigt det är att lära sig språket. Och bytte från finnar till invandrare, som ha sa om den andra stora invandrargruppen här i stan. Kvinnorna därifrån var ännu sämre på svenska. Mitt svar var detsamma igen. Om man bara jobbar med sina landsmän, så är det inte lätt att hitta svenskar att prata med. För att inte tala om om man inte ens får ett jobb.

Hans lösning var att de skulle sluta prata utländska hemma och lära sig svenska av barnen som lär sig snabbare. Jag sa att jag är jätteglad över att vi pratade finska hemma för annars skulle jag inte kunna det språket längre. Då sa han att man borde sätta gränser på hur många av samma nationalitet som skulle få bo t ex i Ronna - jag kontrade med att då borde det gälla i Pershagen också (våran gräddhylla).

För att vidga invandrarbegreppet så jag att  finnarna faktiskt är den största invandrargruppen. Då bytte han tema igen och sa att finska kvinnor och sydafrikanska kvinnor har en likhet. De tål smärta mest av alla och klagar inte även om de håller på att förblöda. Med ett tonfall så att jag skulle känna mig stolt. Ett som jag känner igen från andra gånger från "ni finnar som slogs mot ryssen, finnar är goda arbetare, ni finnar som inte tjafsar utan handlar". Visserligen är det bättre att höra än orden om att alla finnar super, slåss med kniv och fuskar med sjukpenning (så den debatten är inte ny, skillnaden är att den numera omfattar alla), men likafullt fördomar och stereotypskapande.

För finnar är väl som folk är mest. Rätt många slogs mot ryssen, många jobbar bra, några  super, en del fuskar, vissa är superärliga, andra sportar och många går stavgång. Jag sa inte något till doktorn, men tänkte att jag är en av dem som dödar hans fördom direkt. Någon med lägre smärttröskel får man leta efter.


...och lite häftigt är det med att en läkare faktiskt har tid att sitta och prata om något helt annat i 5-10 minuter. Det ger en annan bild än vi matas med i media...

länkat till
http://intressant.se/intressant


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits