Dubbla studentkårer

Att det är kårobligatorium på högskola/universitet i Sverige visste jag. Men inte kunde jag ana att man måste vara med i fler än en samtidigt. Det har jag lärt mig nu och tycker att det är dumt. Jag läser ett ämne vardera på på två skolor och då ska jag vara med i kåren på båda ställena. Det är det svar jag har fått från de aktiva i kårverksamheten. Hade jag läst på en, hade det räckt med en kår. 

Jag förstår poängen med kårverksamheten men inte stelbenheten. Man kan dra en parallell med arbetslivet: Om en person jobbar mest på krog och  en dag i veckan i en affär behöver den personen inte vara med i tbåde Hotell- och restaurangfacket och Handels. Man är med i det fack där man har sitt huvudsakliga jobb. Skulle man få problem på det andra jobbet löser facken det sig sinsemellan.

Så kunde studentkårerna också göra. För i dagens IT-studievärld kan det  hampa sig så att man läser på både tre, fyra och fem högskolor. Jag tycker att det är absurt att man då ska måsta vara med i kårer på alla ställen. Jag är övertygad att fler än jag kommer att protestera i ett sådant läge. Och då får de som är emot kårobligatorium få ett ytterligare argument. Så det kanske är en ren överlevnadsfråga i framtiden?


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits