Inskriven och den första uppgiften klar!

En helt ny värld för mig, universitetet eller universiteten borde jag nog säga. Karlstad och Umeå.
Mitt allra första intagningsbesked någonsin till den här nivån av formell utbildning fick jag från K-stad. Mitt förstahandsval var visserligen Södertörns högskola och genuskurs men den ställdes in. Men suget att prova på fanns kvar och jag rotade fram två andra intressanta kurser med sent intag, vars ämnen inte heller är helt främmande och kanske lättare att börja med.

Media och framtiden på K-stad Uni och Finsk historia med inriktning på de senaste hundra åren på dito i Umeå.. Nu tror jag mig inte äga kristallkulan som säger hur framtiden blir - det tror jag inte utbildningsstället har heller - men hyfsad koll på mediavärlden. Den finska historian likaså som givetvis kan bli mycket bättre. Det är därför jag vill gå den.

Nåväl, nu är jag inskriven och klar på båda. Genom lite musklick och tangentbordsknackande var det fixat. Inga problem och det är väl tur, med tanke på att båda kurserna körs via nätet eftersom de är på distans. Så det  blir inte en endaste resa till vare sig Färjestads eller Modos hemmastäder.

Första uppgiften var att presentera mig och samtidigt skriva varför jag valt att läst just finsk historia. Lätt det med. Jag vet ju vad jag heter, börjar få koll på  vem jag är och vet precis varför jag vill läsa ämnet: För att få djup i min egen historia. Det är ju där pappa och morsan, deras föräldrar och de före dem har vuxit upp. Själv hann jag bara med sex år innan vi flyttade till den här sidan Östersjön.

När jag var klar hittade jag elevpresentationerna för förra höstens kurs i ämnet. De var inte många men ganska likalydande. Nästan alla var någon slags finnar som ville veta mer om sina egna rötter. Vad skönt det är att inte vara unik.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits