Lieksa - the movie

15305-5


Lieksa- världsmetropolen som är känd av minst 10 personer i Sverige har nu blivit storfilm i Finland. Eller i allafall film, för jag har laddat hem en klipp från den. Kärlekssaga med historen som bakgrund säger filmbolagets hemsida. Med etniska förtecken - några som kom tillbaka, men som inte längre hörde hemma. Tror att det kan vara en intressant ingång i ett land som inte är känt som det mest öppensinnade mot omvärlden - men det skiter jag i just nu. Jag vill att den visas i Sverige så att jag kan frossa i  "längta tillbaka till något jag inte riktigt vet vad det är" och i en miljö som jag dessutom känner igen från senare besök i födelsestaden.

Lieksa ligger i nordöstra Karelen, nära ryska gränsen i jämnhöjd med Övik ungefär.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits