Skolböcker och webbkonferens

Fick de två första böckerna till finskakursen. Den jag ska läsa först är skriven på finlandssvenska och börjar för redan 24 000 år sedan. Dessbättre ett kort kapitel eftersom Finland låg under is då. Sedan följer kapitel som Furstestatens födelse, Nordlig stormakt och Pax Russica. När svenska kungar var ute och lade land under sig, slogs finnarna för att få behålla sitt för att slutligen skaffa sig självständighet. Jag måste dock reservera mig på båda punkterna. Är kass på svensk historia och rätt usel på deltaljer i den finska före 1917. Så om finnarna slogs så värst eller fogade sig med dem som hade överhögheten då, lär studierna  visa. För det finns lite bilder att titta på också.

Mediastuderandet händer det inte mycket mer med än att jag har installerat en konferensprogram, där våra föreläsningar kommer att visas. Det gick lätt som en plätt. Däremot kom jag inte in någonstans för de missade att stoppa med ett lösenord i kuvertet med alla andra anvisningar som låg på hallgolvet när jag kom hem.

Nu saknar jag bara pennfordral och skrivböcker. Sedan är Lisa Simpson och jag rustade för framtida äventyr.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits