Scania och Sportklubben kvar

Scania blir kvar i Södertälje både nästa år och nästa, om inte något alldeles extraordinärt händer med världsekonomin. Men hur länge företaget kommer att finnas kvar i den stad där dess vagga stod är svårare att sia om.  Det känns tudelat i en lokalpatrotisk själ. Jag minns när vi i hembygdskunskapen fick lära oss vad Vabis i företagsnamnet betydde: Vagnaktiebolaget i Södertälje.

Det finns nog inte en kotte i stan som inte har förgreningar in lastbilsfirman. Själv har jag sommarstädat där ett år med min bror och varit där på ett arbetsplatsbesök. Väldigt många fler har sin försörjning i både en och två generationer därifrån. Hoppas att det får fortsätta så.

Att Sportklubben säkrade elitseriekontraktet för nästa år gär bara gott i magbotten. Nu håller jag tummarna för att pucken glider Täljes väg i de två sista matcherna...både i de egna och i Skellefteås matcher. För då blir det slutspel igen!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits