När den egna vardagen blir en del av världens politik

Idag sätter jag mig som vanligt på pendeln hem istället för att påbörja resan till Pakistan. Jag skulle nämligen ha mellanlandat i Bangkok. Och som känt går inte det just nu. Båda flygplatserna i den staden är ockuperade av demonstranter som vill ha bort den demokratiskt valda regeringen.

Demonstranterna påstår att alla som regerar bara är den fale Thaksin Shinawatras - han som köpte Arsenal-  sprattelgubbar. Det vet jag ingenting om. Men säga vad man vill om vilka som sitter i den, men de valdes faktiskt av folket i det första valet efter den senaste militärkuppen. Tydligen är det partiet poppis hos stora delar av "vanligt" folk runt om i Thailand. De som kan saken bättre än jag beskriver demonstranterna som en högljudd minoritet av högreståndsfolk som ser sina priviligier suddas ut. I det utpräglade klassamhälle som landet är, blir jag inte förvånad.

Men om det stämmer blir jag rätt förbannad. Både för att de inte respekterar demokrati och  för att deras aktion slår ekonomiskt mot de som jobbar med turism med Bangkoks omgivning -  inte folk med tjocka plånböcker.
Mitt eget offer, att missa min allra första jobbresa till en land där jag aldrig har varit, det är inte stort.


http://intressant.se/intressant


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits