Aftonbladet och Lasermannen

Lasermannen på teve var över förväntan tycker jag. Det kan inte vara lätt att föra över en sådan hemsk verklighet till film, men de har verkligen lyckats. Så tycker de flesta när vi pratat om vad vi sett.
Har inte heller kunnat låta bli att läsa artiklarna om/med Ausonius i Aftonbladet. Den ena var samma dag som sändningen, den andra någon slags "insider-recension" dagen efter.

I båda beskriver Ausonius sin syn på invandrare och får frågor om det. Oavsett artiklarnas värde  i övrigt ,så förvånas jag över att han inte får den mest självklara frågan: Den om hans eget invandrarskap, om han tycker att han har mer rätt än andra att leva i Sverige och varför då i sådana fall?

Att frågan inte ställs är underligt med tanke på att det var andra invandrare som han attackerade. Kanske är det ren obetänksamhet av reportern. Men det visar i sin enkelhet på hur begreppet invandrare används idag. I statistiken inryms alla som är födda i något annat land, oavsett vilket, men i  vardagen handlar det mer och mer om graden av pigment i hud och hår.



Kommentarer:
Postat av: RS

Jag har inte vågat titta på programmen, jag misstänker att jag skulle bli så himla arg på den där galningen.

Postat av: David

RS: Då föreslår jag att du ser serien, så kanske du får lite mer förståelse för hans handlingar. Det finns ingenting som ursäktar hans våldsdåd, men det finns åtminstone en förklaring. Jag blev inte arg, utan tyckte snarare synd om honom. Jag kände att jag identifierade mig med karaktären Ausonious i TV-serien, fast utan att sympatisera med hans invandrarhat (givetvis). Kalla mig knäpp, men det var så jag reagerade på det första avsnittet iallafall.

2005-11-29 @ 02:39:55

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits