Kent Andersson

Han slutade mitt i sitt värv denne man från Götet som alltid hade sina rötter i närminnet.
Har  haft förmånen att både se och höra honom framföra egna dikter, teater och sång.
En av dem han skrivit är Vingen från 1984:

Vi går alla omkring med en vinge
som vi inte kan flyga med
som blir till en börda för oss
som vi måste smyga med.
Vi hade nog kunnat flyga
om inte alla självutnämnda vicevärdar,
skolmästare
och alla dom praktiska, taktiska,
nitiska, kritiska,
anemeiska, akademiska
felfinnarna med pekpinnarna
hade sagt:
du kan väl inte flyga!
Håll dig på marken, din envingade djävel!
Och drömmer du ens om att våga
med ett enda vingeslag
pröva din flygförmåga
så tar vi din vinge en dag!
Vi går alla omkring med en vinge,
en dröm, en längtan, en sång.
Tänk om våra vingar finge
flyga tillsammans en gång!


Kommentarer:
Postat av: annika b

Heder åt Kent. Jag såg honom på Stadsteatern i Stockholm.

Postat av: Chadie

Verserna lever vidare. Det är en tröst för en göteborgare uppväxt med Folkteatern.
Kent Andersson kommer att vara mycket saknad.

2005-11-04 @ 14:33:24
URL: http://chadie.typepad.com/chadie/
Postat av: Heli

Det kommer ut en bok med dikter och texter med Kent Andersson på förlaget Tre böcker(?) ...håll ögonen öppna.

2005-11-07 @ 15:41:24
Postat av: Anonym

Skriver ett arbete om Kent. Om någon har en bra sida/bok-tips får ni gärna skriva till mig! [email protected]

2006-03-06 @ 08:23:23
Postat av: Anonym

helt enkelt en UNDERBAR dikt! ååh vad jag älskar sådana dikter!!:D

2006-11-27 @ 19:50:17
Postat av: martina

Jag hörde Jens Odelberg läsa den här dikten i ett program på tv idag, det är den finaste dikt jag har hört.

2006-11-30 @ 18:37:13
Postat av: Jörgen

Jo reprisen på programet gick just och han läste den på ett vackert sätt..

2006-12-02 @ 14:58:33
Postat av: hanna

hörde jens odelberg dra den i ett program ikväll. fantastiska män båda två.

2006-12-02 @ 14:59:51
Postat av: Anne-Lie Andersson

Nu har jag hittat dikten...

2006-12-16 @ 16:49:43
Postat av: Jörgen

Jag såg också programmet med Jens Odelberg, och dikten berörde mig oerhört mycket. Jag kommer att använda den som en vägledning i min roll som förälder. Jag skall ge mina barn två vingar. Jag vill göra mitt bästa för att de skall få behålla dem och lära sig konsten att flyga med andra.

2006-12-26 @ 14:18:40
Postat av: stina

Håller helt med ovandtående skribent. Jag ska bli gymnasielärare och jag planerar ge denna dikt till mina framtid aelevre & framtida barn. Så vacker och fin.

2007-01-25 @ 14:48:42
URL: http://stinta.webblogg.se
Postat av: Julia

Jag hörde dikten i dag för första gången. Helt underbar, hörde den av en rullstolsbunden vän. var tvungen att söka upp den sätta up den på
mitt kontor och ha den som riktlinje för andra. Helt rätt. Tack!!

2007-08-15 @ 22:48:45
Postat av: Anna-Karin

Tycker dikten är underbar men fattas det inte några rader? Tror att det handlar om "ser du en vinge som flaxar över taken ska du inte bli nervös osv." Kommer ihåg att Jens Odelberg läste ett annat slut.

2007-08-16 @ 21:59:16

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits